Barcelona

Moodle o Google ClassRoom? Acord d'Educació i Xnet per a la digitalització de les aules

La Generalitat i el col·lectiu pels drets digitals col·laboraran per una educació online amb seguretat i privacitat, en la recta final d'un curs que acaba a distància per a molts alumnes

RedaccióActualitzat

Segueixen els dubtes sobre com serà la tornada a l'escola al setembre, però cada cop està més clar que, d'alguna manera, haurà de seguir l'ensenyament virtual. Enmig d'aquesta incertesa, el Departament d'Educació i el projecte XNET han arribat a un acord per col·laborar en el procés de digitalització de les escoles.

Durant l'últim any, el col·lectiu -que vetlla pels drets digitals- i un col·lectiu de famílies han negociat l'acord, per garantir que aquesta transformació tecnològica es faci amb respecte per la seguretat i privacitat.

El confinament ha evidenciat la necessitat d'avançar en l'educació online i la varietat d'eines amb què treballa cada centre o, fins i tot, cada professor. Moodle, Google Classroom... Cada escola i institut ha triat l'eina que li ha semblat més adequada.

Unes quantes vegades, triar Google ha estat el que els centres tenien més a l'abast. Fa temps, però, que diversos experts han donat l'alerta sobre les garanties de privacitat de la plataforma.

 

 

Famílies i activistes han llançat la veu d'alerta per la irrupció de Google Suites en algunes escoles, perquè consideren que es posa en risc aquesta privacitat, tenint en compte que és una multinacional que viu de les dades dels clients o potencials clients. En alguns casos, alumnes a partir dels 10 anys.

L'objectiu d'aquesta cooperació és "l'excel·lència en la privadesa de dades, la digitalització estable i la possibilitat d'elecció real de les escoles i la comunitat educativa", ha remarcat Xnet. L'activista i fundadora d'Xnet Simona Levi ha defensat aquests drets:

"Hi ha un tema molt important de sobirania. Perquè, què passa si depenem tant de corporacions? Que les dades dels infants, de les escoles, de l'administració, dels nostres governs, no són nostres. Se'n van a fora. Són utilitzades fora, i no sempre a favor nostre."  


Volen trobar alternatives competents als servidors que s'utilizen majoritàriament als centres educatius. No només per verificar que es facin servir eines que segueixen "els més alts estàndards de privacitat, drets i seguretat", sinó també per fomentar que, en les licitacions de servidors es tinguin en compte els criteris ètics i de respecte dels drets humans.

Una preocupació que ja existia fa temps, però que la situació viscuda amb la covid ha convertit en una prioritat per resoldre amb urgència, explica Mar Camacho Martí, directora general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d'Educació:

"En el moment del confinament teníem centres en diferents graus de maduresa digital i també hi havia una borsa de centres que no disposaven de plataforma. Aquests centres, que podien ser a la ratlla d'uns 800, se'ls va facilitar la plataforma Moodle."

 

De Moodle es valora la característica de codi obert, que permet l'adaptabilitat constant de la plataforma i retenir el control de les dades. El Departament assegura que pressionarà perquè el setembre arribi amb més eines, però respectarà l'elecció de les plataformes que faci cada centre.

L'acord també preveu més formació per al professorat, tenint en compte que el percentatge de classes virtuals el curs vinent pot fluctuar al llarg de l'any, en el que el departament ja anomena "aprenentatge híbrid".

Tot el procés es farà escoltant la ciutadania, que podrà enviar proposta a una bústia electrònica.

"Suites" de proximitat

En el cas de les "suites" o plataformes per a l'educació online, Xnet defensa que les puguin proveir "sempre que sigui possible, empreses de proximitat".

Xnet demana als fans de Google "que no s'aclaparin" perquè no volen prohibir res. "Tan sols ens agraden les competicions en igualtat de condicions i sense cartes trucades", remarquen en la proposta base de l'acord.

 

 

Per Xnet, es tracta d'aprofitar tot el potencial de les eines tecnològiques, sense deixar-hi drets pel camí:

"Agregar en una Suite for Education les eines amb codi auditables (Google i Microsoft - com a exemple - no ho són) que ja existeixen i ofereixen totes les prestacions que proporcionen les suites de les grans corporacions."

 

Des d'Xnet han explicat que volen aprofundir en la "tecnocultura" de la comunitat educativa, és a dir, en la formació en l'entorn digital tant d'alumnes com dels docents. Remarquen, però, l'educació online és una modernització però no ha de substituir "en cap cas" l'educació presencial, per respectar la igualtat de condicions i la no discriminació.

Xnet, que no cobrarà per aquesta col·laboració, manté que la crisi de la Covid-19 ha "demostrat la urgència i vigència" de la proposta que van traslladar a principis de curs a la Generalitat.

El col·lectiu ha aplaudit que el Departament hagi considerat, durant el confinament, el telèfon com l'eina més "democràtica", perquè és present a gairebé totes les famílies. En canvi, ha criticat que les companyies de telecomunicacions no hagin fet prou per facilitar les connexions.

 

 

ARXIVAT A:
Educació InternetXarxes socials Google
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut