El nou pla de recollida vol acabar amb els carrer plens d'escombraries i rates (iStock/donvictorio)

Mofes a la xarxa per l'"innovador" sistema de recollida d'escombraries de Nova York

El pla, que fa dècades que tenim aquí, es presenta com a revolucionari per millorar la neteja i acabar amb les rates, però afronta la impopularitat de reduir aparcaments al carrer

Judith Casaprima Sagués

Nova York està vivint una gran transformació en el seu sistema de recollida de residus. L'acumulació de bosses d'escombraries i la proliferació de rates a la ciutat és un problema de salut pública per al qual treballen per trobar-hi una solució.

L'actual alcalde, Eric Adams, considera la neteja a la ciutat i la guerra contra els rosegadors un dels objectius centrals del seu mandat i s'ha emmirallat en el sistema que moltes ciutats del món, com Barcelona, ja apliquen: l'ús de contenidors en funció de la densitat de població.

Així, a partir d'ara, als carrers de Nova York es poden començar a trobar contenidors que ens són familiars, com els que hi ha a moltes ciutats de Catalunya.

Un sistema que des d'aquí --on fa dècades que està implantat-- ens pot semblar poc innovador, però que a Nova York s'ha presentat com una revolució i s'ha començat a implantar amb una prova pilot. Les xarxes socials no s'han estalviat burles a banda i banda de l'Atlàntic.


Un "futur" no gaire innovador

Amb el lema, "El futur de les escombraries és aquí" (The future of trash is here) el govern de la ciutat ha començat a implantar el nou sistema després d'estudiar tres ciutats, Barcelona, París i Amsterdam, d'on --per les seves característiques de densitat i la complicació dels carrers-- n'ha extret el seu propi model.

Un dels avenços que l'Ajuntament va presentar dijous passat, davant l'expectació de periodistes i veïns, és el camió de càrrega lateral. Fins ara la ciutat només comptava amb camions de càrrega posterior amb els que es feia una recollida manual. Ara, el nou sistema fa necessaris aquests vehicles que recullen de forma automàtica els contenidors. La prova ha començat en un barri de West Harlem, a Manhattan.

Els tècnics del Departament de Residus de Nova York han treballat amb experts italians de Torí per crear el prototip del nou camió. El sistema, que fa servir un "joystick" per controlar el carregador lateral, tampoc és innovador.

Fins ara les escombraries a Nova York es recollien a mà, en bosses o en petits contenidors insuficients (iStock Mindaugas Dulinskas)

Un camió articulat per carregar contenidors

La presentació la van fer a l'americana, com narra el The New York Times, amb música d'"Empire State of Mind", en la versió de Jay-Z i Alicia Keys, i s'ha fet coincidir amb l'estrofa que diu: "no hi ha res que no puguis fer a la jungla de ciment on es fabriquen els somnis", mentre el contenidor era alçat pel braç articulat del vehicle.

"Aquest és el progrés més significatiu per aconseguir els carrers nets que els novaiorquesos no veuen des de fa generacions", ha dit l'alcalde. "El punt d'inflexió més gran en l'esforç de convertir la ciutat de Nova York en la ciutat important més neta dels Estats Units", ha afegit.

Les escombraries a la ciutat de Nova York s'han recollit durant dècades llençant les bosses a la part posterior d'un camió d'escombraries. Els petits contenidors o cubells, que també es buidaven manualment, són insuficients, tenint en compte que la recollida es fa un o dos cops per setmana.

El pla potser no és nou, però pretén ser eficient per acabar amb les bosses d'escombraries que omplen els carrers. En alguns punts, les piles de bosses no deixen caminar els vianants, els quals, a més, han de cedir el pas a les rates, atretes per la brutícia.

Burles a les xarxes

No només la premsa de la ciutat s'ha referit amb ironia a l'expectació amb què s'ha rebut la notícia, sinó que no han faltat les mofes a les xarxes socials.

Com aquest lector, que recorda que "el camió de càrrega lateral es va inventar el 1947, fa 77 anys!"

O un altre que diu que Nova York viu als anys 90:

També fan mofa del lema del nou pla: "El futur de les escombraries és aquí", un altre usuari que exclama "A Europa ja fa dècades que hi és"

Un altre ciutadà es pregunta: "Què hem estat fent, fins ara?"

Mentrestant, des de l'altre costat de l'Atlàntic recorden que això passava a Espanya el 1979.


La ciutat genera 11 milions de quilos d'escombraries al dia

El principal problema que planteja la ciutat és la seva densitat i la quantitat de residus que genera al dia: unes 11.000 tones. Així, el pla presentat per l'Ajuntament preveu distribuir diferents tipus de contenidors segons la densitat del barri i recollir a part els residus que generen establiments i comerços.

El primer pla pilot en una zona residencial va començar el setembre, al districte de Manhattan Community Board 9, amb 10 blocs d'habitatges i 14 escoles que generen una gran quantitat de residus diaris. Cada bloc té un contenidor assignat.

A les zones amb edificis més grans, els veïns podran deixar les escombraries en qualsevol contenidor, mentre que en les zones residencials d'habitatges unifamiliars cada casa tindrà un contenidor petit, com fins ara. Amb aquest pla les autoritats preveuen recollir el 89% de les escombraries el 2025.

 

Els edificis particulars en comptes de cubells petits tindran contenidors col·lectius al carrer (iStock J2R)

I el reciclatge?

El pla revolucionari ens pot semblar antic, si pensem que el tenim implantat a casa i que ja es plantegen alternatives en la gestió de residus, com el porta a porta en molts municipis. El que la ciutat no es planteja, de moment, és ampliar el pla amb contenidors diferents per al reciclatge. Només en algunes zones hi ha contenidors de recollida general, de paper o orgànic.

La raó és que això implica posar més contenidors i fer una feina de conscienciació que comporta temps i recursos. Clare Miflin, directora executiva del Center for Zero Waste Design, ha dit que "la ciutat ha perdut l'oportunitat d'exigir que posin contenidors de reciclatge per als residents" i ha qüestionat la decisió de la ciutat de permetre que en alguns edificis facin servir cubells, quan "la millor opció és compartir els contenidors als carrers".

Una altra crítica és que les escombraries comercials d'edificis d'oficines i restaurants es gestionen per separat de la de les llars, i que una gran part les recullen empreses privades de transport, una indústria que --denuncien-- pot ser poc curosa amb el tractament d'aquests residus.


Menys rates i menys aparcaments al carrer

A l'agost es van posar contenidors per recollir els residus en establiments de menjar, les escombraries dels quals atrauen més rates. La mesura ja ha tingut els seus efectes en els primers mesos d'aplicació: l'albirament de rates s'ha reduït un 68 %, en comparació amb el mateix període de l'any anterior.

L'aplicació d'aquest pla --que va començar al març-- ha topat, però, amb algunes crítiques, perquè ha provocat una reducció de les places d'aparcament a la ciutat. Una mesura poc popular per a un alcalde que tampoc està en el millor moment de popularitat.

De tota manera, si les previsions inicials eren que els contenidors traurien 150.000 aparcaments, els últims càlculs indiquen que seran unes 30.000 places menys.

L'informe presentat per l'Ajuntament no aborda un altre punt sensible: el cost. Els més crítics asseguren que la despesa serà molt elevada. Els opositors municipals parlen de milions de dòlars que hipotecaran les arques de la ciutat, però obvien els possibles beneficis que la mesura pot tenir per a la ciutat.

ARXIVAT A:
Estats Units
Anar al contingut