A banda de tenir cura de la casa, els cuidadors dissuadeixen els lladres i possibles ocupants
A banda de tenir cura de la casa, els cuidadors dissuadeixen els lladres i possibles ocupants (iStock)
Catalunya migdia cap de setmana

Majordoms de segones residències a la Cerdanya: "Troben els esquís a punt i la nevera plena"

Cada cop hi ha més empreses i particulars que es dediquen a fer el manteniment de xalets de luxe per tenir-ho tot en ordre quan hi arriben els propietaris

Enllaç a altres textos de l'autor

Eloi Barrera

Corresponsal de Catalunya Ràdio al Pirineu Central

@EloiBarrera

Tenen feina tot l'any. A l'hivern potser una mica més, perquè s'han d'anar obrint les aixetes regularment per evitar que es congelin les canonades i procurar que la calefacció no s'espatlli. Però a l'estiu també toca tenir la piscina neta i el jardí més ben cuidat que mai. De feina, doncs, no en falta. Sobretot, si tenim en compte que a la Cerdanya el 63% dels habitatges són segones residències, algunes de les quals són propietat de persones amb un alt nivell adquisitiu.

La Sara és una d'aquestes treballadores. En realitat no es diu així, però s'estima més no donar el nom real per preservar la intimitat del seu client. Explica que, en aquest món, la confidencialitat ho és tot:

"Són empresaris, polítics o famosos. Gent d'un nivell i d'un estatus molt alt que no es barregen amb tothom i que no els agrada que se sàpiga qui són."

Els propietaris d'aquestes cases de luxe hi passen poc temps i, quan hi són, no es volen encarregar del manteniment. És per això que han sorgit empreses que tenen les claus i fan aquestes feines per ells.

Els "masovers" són els encarregats de contractar totes les feines de manteniment, com la jardineria (iStock)

És el cas de Masover Cerdanya, que dirigeix Marcos Rodríguez. Amb una plantilla formada per una desena de treballadors, atenen uns 200 clients. La majoria són famílies de classe mitjana-alta que els contracten la neteja i els manteniments bàsics, però cada vegada hi ha més clients que demanen un servei més complet:

"Ens passen la llista de la compra, de manera que quan arriben els divendres es troben la casa neta, calenta i amb menjar a la nevera. A l'hivern també els deixem els esquís a punt."

Esquís encerats a l'hivern, rodes de bicicleta inflades a l'estiu i cotxes --els que deixen a la casa-- amb la ITV passada quan toca. Per descomptat, si veuen que hi ha alguna cosa que no funciona, l'arreglen perquè quan vinguin els propietaris s'ho trobin tot bé.

Netejar els canalons que recullen l'aigua de la pluja és una de les feines que cal fer regularment (iStock)

Coordinar tots aquests serveis té un cost de 69 euros al mes i no està inclosa ni la neteja del xalet ni el manteniment del jardí o la piscina.
 

"És un altre món, és un altre nivell"

La Sara no treballa per a cap empresa. És autònoma i només té un client, un empresari que l'ha contractat perquè tingui cura del seu xalet entre setmana. Hi va cada dia, de dilluns a divendres, per fer el control d'alarmes, supervisar operaris i jardiners, pagar als proveïdors i omplir el rebost. El cap de setmana fa festa, perquè la família puja amb el seu servei domèstic: "És un altre món, és un altre nivell."

Té clar que, més enllà de tenir la casa a punt, el que volen aquest tipus de propietaris és seguretat, evitar que els entrin o que els ocupin la casa. El que volen, diu la Sara, és que s'hi vegi moviment: 

"Molta d'aquesta gent no té dues residències, en té tres o quatre. I en alguns casos es poden passar un any o dos sense anar-hi. Per això volen gent, perquè els vigili les cases."


Una professió a l'alça i pendent d'un nom

És difícil concretar quanta gent treballa en aquest sector a la Cerdanya, i també és complicat posar-li un nom: alguns n'hi diuen masoveria moderna i d'altres parlen de serveis domèstics prèmium.

Però tots els que s'hi dediquen coincideixen que és un sector en creixement a la comarca. La Sara assegura que cada cop hi ha més gent que s'hi dedica:  

"Hi ha molta feina, molta. I també molta gent que treballa en això --més de la que ens pensem-- i que mai no t'ho dirà... com ara jo [riu]."

Marcos Rodríguez, de l'empresa Masover Cerdanya, assegura que cada cop tenen més clients i ho associa al fet que aquest segment de població se sent molt atret per la Cerdanya.

Anar al contingut