Lufthansa suspèn la majoria dels seus vols a Itàlia i Àsia pel coronavirus
Avions de Lufthansa en un aeroport (Europa Press/Matthias Balk)

Lufthansa encareix els bitllets d'avió fins a 72 euros per compensar costos ambientals

Serà un recàrrec que es cobrarà en els bitllets per volar l'any que ve que es venguin a partir d'aquest dimecres, una decisió que repercuteix els costos en els clients

El grup aeronàutic Lufthansa cobrarà a partir d'aquest dimecres un recàrrec de costos ambientals en els bitllets comprats per volar a partir de l'1 de gener del 2025 des de la UE i d'altres països europeus.

Ho ha anunciat aquest dimarts amb un comunicat en el qual ha precisat que aquest recàrrec, d'entre 1 euro i 72 euros depenent del bitllet, és per cobrir els costos afegits que comporten les polítiques ambientals europees.

La principal és la introducció gradual de l'anomenat "combustible d'aviació sostenible" (SAF en les inicials en anglès), biocombustible que es considera que permetrà convertir l'aviació en menys contaminant.


Del 2% al 70% de SAF d'aquí al 2050

En concret i per normativa europea, el 2025 els combustibles disponibles als aeroports de la UE hauran de portar un 2% de SAF, un 6% a partir del 2030, un 20% el 2035 i un 70% el 2050.

És una introducció progressiva que surt dels acords del 2020 dels caps de govern de la UE d'aconseguir que el 2030 s'hagin reduït les emissions de CO2 un 55% en relació a les emissions del 1990.

El problema és que la producció del SAF encara és molt escassa: es calcula que el 2023 només va cobrir el 0,5% de la demanda mundial de carburants d'aviació, i això fa que el preu sigui molt alt.

Segons un portaveu del grup Lufthansa entrevistat per l'agència France Presse, no podran assumir aquest cost sense repercutir-lo en els clients, però si baixa podran mantenir els preus sense apujar-los.

De moment, doncs, als bitllets que es venguin a partir d'ara per volar l'any que ve des dels 27 països de la UE, i també des del Regne Unit, Noruega i Suïssa, els aplicaran el nou recàrrec.

Detall d'arxiu d'un avió de Lufthansa (Europa Press)

Només Air France-KLM aplica un recàrrec similar

L'agència Reuters ha aprofitat l'anunci per fer una ronda de preguntes a altres companyies aèries, com EasyJet, United Airlines, Southwest o Wizz Air, que han dit que no tenen previst un recàrrec com aquest.

El grup que el 2022 ja va introduir un recàrrec similar va ser Air France-KLM, d'entre 4 i 12 euros, i està considerant ampliar-lo en el futur per repercutir els costos més elevats en els clients.

Altres polítiques ambientals que repercuteixen costos en l'aviació són el sistema de comerç d'emissions de la UE, amb certificats que es comercialitzen des del 2012, i també els certificats de CORSIA.

Aquests, vigents des del 2021, formen part d'un sistema de compensació i reducció de CO2 per a l'aviació internacional establert per l'Organització d'Aviació Civil Internacional, l'OACI.

La difícil reducció d'emissions en l'aviació

El grup aeronàutic Lufthansa és el més gran d'Europa, amb companyies aèries com Austrian Airlines, Eurowings o Air Dolomiti. I forma part de Star Alliance, l'aliança d'aerolínies més gran del món.

Es calcula que l'aviació contribueix en un 2% a les emissions de CO2 mundials, tot i que el percentatge es triplica si es contemplen tots els costos ambientals associats que comporta.

El problema és que amb les tecnologies actuals no hi ha gaire marge per reduir les emissions reals a banda de pagar compensacions, perquè és un sector que de moment no es pot electrificar.

Per millorar la imatge pública, moltes aerolínies col·laboren en projectes de protecció climàtica, una estratègia de relacions públiques que organitzacions ambientalistes han acusat d'ecoblanqueig.

 

Imatge d'arxiu d'un avió de Lufthansa (Europa Press)

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatCrisi climàtica
Anar al contingut