Un tren Talgo (Europa Press)

L'opa pel 100% de Talgo d'un consorci hongarès pròxim a Orbán incomoda el govern espanyol

L'executiu de Pedro Sánchez tem que rere el grup empresarial pugui haver-hi capital rus

Jordi Martínez PallejàActualitzat

El consorci hongarès Ganz-Mavag ha presentat una opa, una oferta pública de compra, sobre el 100% de les accions de Talgo, el fabricant espanyol de trens d'alta velocitat. L'oferta és de 5 euros per acció, cosa que suposa una valoració de 619 milions d'euros.

Des que al novembre Talgo va anunciar l'interès del consorci hongarès, s'ha sabut que l'adquisició està impulsada per empresaris pròxims al primer ministre d'Hongria, Viktor Orbán. Ara, l'opa queda pendent de l'aprovació del govern espanyol, que ja ha mostrat la seva oposició a l'operació pel temor que darrere del consorci hongarès podria haver-hi capital rus.  


Una patata calenta per a Sánchez

Precisament, aquesta autorització pot ser una patata calenta per al president espanyol, Pedro Sánchez, i el seu executiu. En cas que no aprovi l'opa per aquestes reticències --que en tot cas caldria confirmar--, és una incògnita com ho rebrien a Brussel·les, ja que dins de l'espai de la Unió Europea es garanteix la lliure circulació de capitals.

Hongria és l'alumne díscol comunitari per les seves negatives a seguir donant ajut financer a Ucraïna, però sigui com sigui forma part de la Unió.

El govern espanyol ja ha dit "vigilarà" aquesta opa, amb la idea de garantir l'estabilitat futura de la companyia. Aquesta primera postura, recollida per Europa Press, rebaixa el to expressat pel ministre de Transports, Óscar Puente, que va assegurar a un grup de periodistes que el govern "faria tot el possible per frenar l'operació".


Talgo, una empresa estratègica

L'altra opció per negar-se a autoritzar l'opa seria recórrer a l'argument que Talgo és una empresa estratègica per a Espanya, pel sector en què opera, cosa que li permet la llei antiopes aprovada l'any passat. De fet, fa poc el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, va qualificar Talgo en aquests termes després que li preguntessin per la possible oferta de compra des d'Hongria.

Ara bé, un cop s'ha conegut oficialment l'opa fonts del govern espanyol també han dit que volen conservar l'atractiu d'Espanya com a destí d'inversions estrangeres. Per tant, es deixa la porta oberta a un sí, que seria amb condicions, probablement.

En cas que el govern espanyol accedís a donar via lliure a l'operació de compra de Talgo tindria un problema: Sumar, el seu soci de govern, i altres partits que li donen suport parlamentari molt probablement la censurarien per la ideologia d'extrema dreta del govern de Viktor Orbán. Alguns dels components del consorci que vol comprar Talgo estan participats per l'estat hongarès, tal com descriu el document que s'ha enviat a la Comissió Nacional del Mercat de valors aquest dijous.


L'atractiu de Talgo

A nivell estrictament empresarial, en els mercats es parlava de fa temps sobre l'atractiu de Talgo tenint en compte la consigna clara de descarbonització del transport que té al cap la Unió Europea.

Talgo és una referència del sector ferroviari per la seva oferta en alta velocitat, a la qual està sumant models de tren lleuger. El desenvolupament de l'alta velocitat a Espanya ha servit d'aparador a una companyia que competeix amb gegants europeus com Alstom i Siemens.

El fabricant espanyol ha rebut comandes per un valor de 1.900 milions d'euros en els nou primers mesos de l'any passat, cosa que suposa disparar a 4.200 milions d'euros la seva cartera total. Això representa un nou màxim històric per a la companyia.

ARXIVAT A:
Empresa
Anar al contingut