L'oli d'oliva verge extra, disparat: per què trenca la barrera dels 10 euros i no s'atura

L'escassa producció de l'any passat i el pronòstic d'una pèssima collita han fet que el preu de l'oli d'oliva sigui, de mitjana, un 38% més que ara fa un any

El preu de l'oli d'oliva no para de pujar i productors i distribuïdors preveuen que encara pujarà més els pròxims mesos, en funció de l'evolució de la collita de l'oliva, que començarà a l'octubre.

L'escassa producció de l'any passat, sumada a la pèssima collita que ja es pronostica per a aquest any per l'extrema sequera, es tradueix en poc oli i xifres de preus històricament altes.

Segons les dades oficials de l'IPC del mes d'agost, aquest estiu el consumidor està pagant el preu de l'oli d'oliva, de mitjana, un 38% més car que fa un any.

Al supermercat, l'oli verge extra d'algunes marques ja supera els 10 euros el litre. També freguen els 9 euros les anomenades marques blanques, el triple que fa només sis anys. Això ha portat algunes marques a reduir la mida dels envasos i a posar cadenats de seguretat a les ampolles per evitar robatoris, ja que amb aquests preus se'l considera un bé de luxe.

Mentre les grans cadenes aposten per fer ofertes en les garrafes de 3 i 5 litres, la patronal nega que hi hagi guerra de preus, i que fan tot el possible per contenir els preus, tal com explica Roger Gaspa, secretari general del Consell d'Empreses Distribuïdores d'Alimentació de Catalunya.

"Seguim treballant en tres línies, les que podem treballar: diversificar proveïdors, buscar contractes estables per garantir els preus al més equilibrats possibles i intentar repercutir al mínim els augments de costos al consumidor."

Les alces del preu dels olis de més qualitat ha provocat un efecte acaparador per omplir el rebost, i molts consumidors s'han afanyat aquestes darreres setmanes per comprar oli d'oliva. Això sumat a l'escassa producció ha fet que moltes cooperatives s'han quedat amb poques existències i algunes fins i tot sense reserves, assegura Antoni Galceran, responsable d'oli d'oliva de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya.

"El preu també té un límit, que és el que estigui disposat a comprar el consumidor. No és il·limitat, no és infinit. Si tant arribes a pujar, molta gent que és molt fidel a aquest oli, potser es plantejaria de no comprar-lo."

Les cooperatives agràries expliquen també que les vendes s'han disparat. Ho assegurava a TV3 la cooperativa de Montbrió del Camp, que, a més, explica que "ara els preus estan normalitzats i aquestes alces han arribat per quedar-se", segon assegura el president, Francesc Bages:

"Anys enrere l'oli ha estat un dels grans reclams dels supermercats per captar clients, però ara s'han vist forçats també a apujar preus. Per tant, el preu de l'oli d'oliva que ara paga el client és el que ha de ser, tenint en compte els costos i la qualitat del producte."

Un setrill amb oli d'oliva
Un setrill amb oli d'oliva (Europa Press)

Les organitzacions de consumidors reclamen que es controlin els marges de tota la cadena i, fins i tot, fixar preus màxims, donant ajudes als productors si és necessari, afirma Gerard Hernández, secretari general de Facua Catalunya.

"Es pot arribar a contemplar fixar preus màxims, com en el seu moment vam defensar amb altres productes. I, en tot cas, si aquests peus màxims poden escanyar d'alguna manera el productor, hi ha altres vies per ajudar el sector."

Creix el consum d'olis alternatius

Mentre els preus s'encareixen, el consum de l'oli verge extra baixa, mentre creix el d'olis alternatius com el de gira-sol i altres llavors.

En canvi, algunes cooperatives de les Garrigues ja no tenen oli, un fet que mai havia passat en aquesta època de l'any.

ARXIVAT A:
Economia de butxacaAlimentació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut