"L'índex del caneló": els ingredients per fer-ne s'han encarit un 34% en dos anys

Els canelons són un termòmetre de l'evolució del cistell de la compra: la gran sotragada de la inflació va notar-se sobretot el Nadal de l'any passat

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Cristina Herranz

Periodista de la secció d'Economia de TV3

@cherranz13
Actualitzat

La inflació afluixa, però mesos i mesos de preus a l'alça significa que omplir el cistell de la compra és més car que mai. Una manera de copsar-ho és fer números amb un dels plats típics de Nadal.

Podem anomenar-ho "l'índex del caneló": els preus dels ingredients necessaris per elaborar un caneló es van mantenir més o menys estables tota una dècada, entre el 2011 i el 2021. Ha estat entre el 2022 i el 2023 quan el preu s'ha disparat, amb una pujada del 34% en aquests dos anys.

La gran patacada de la inflació va notar-se el Nadal de l'any passat, amb una variació del 25% respecte a l'anterior. La principal causa va ser el fort increment dels costos de producció: energia, fertilitzants, matèries primeres... unes pujades que moltes empreses han repercutit als preus de venda finals.

En els últims mesos, però, l'alça ha perdut impuls, i aquest novembre la inflació dels canelons s'ha moderat fins al 6,7%. I això ja es comença a notar al supermercat.

 

L'índex de preus dels canelons

Des de la secció d'Economia dels informatius de TV3, hem demanat a l'economista de la Cambra de Comerç de Barcelona Jaume Martí que calculi com ha evolucionat el preu del caneló, tenint en compte una recepta base d'aquest plat i el pes que té cada ingredient en l'elaboració.

Segons els seus càlculs, l'índex català dels canelons ha pujat de forma acumulada un 34% en els últims dos anys:

"Els canelons s'han encarit un 15% el 2022 i un altre 15% el 2023".

De tota manera, en els últims mesos "el preu d'alguns aliments s'està moderant i això farà que durant el 2024 el preu dels canelons s'abarateixi", apunta Martí.

Tres safates de canelons cuits
Tres safates de canelons cuits (iStock/Renata Hamuda)

Les empreses ja comencen a moderar preus

L'empresa Tacisa, ubicada a Terrassa, elabora diàriament canelons que distribueix en diversos punts de venda. Durant les setmanes prèvies al Nadal n'elaboren el triple que en un mes normal amb la contractació de més personal. En fan la pasta i la cocció, l'enrotllat del farcit de carn, hi afegeixen la beixamel i el formatge i acaben amb l'envasat.

A diferència de l'any passat, aquest Nadal no han apujat preus, explica Josep Grané, director general de Tacisa. "L'empresa ha considerat que no havia d'apujar preus i ha sacrificat marge de beneficis", apunta Grané, que remarca que els preus no són tan elevats com l'any passat:

"Alguns proveïdors ja comencen a moderar el preu d'alguns ingredients, i això ja ho podem repercutir. Hem notat que el preu del pollastre no ha pujat tant, a diferència de l'any passat que estava disparat".

La moderació dels costos de producció ja permet a moltes empreses aturar els increments de preus dels canelons, i en alguns casos, començar a reduir-los en el punt de venda.

De fet, en mercats i supermercats és cert que productes com la pasta, la llet, la farina, la mantega o el formatge han moderat preus. Res a veure, però, amb els forts increments de l'any passat, quan tots els ingredients necessaris per elaborar els canelons estaven disparats. Tot i això, els preus de l'oli d'oliva o algunes carns encara continuen pels núvols.
 

 

Els canelons són només un exemple que serveix com a termòmetre per analitzar l'evolució del cistell de la compra dels últims mesos. Ara mateix, la inflació en l'alimentació se situa en el 8,4%, i s'ha moderat una mica després dels pics de principis d'any --al febrer es va situar al 17%.

La perspectiva per a l'any que ve, segons els economistes, és que els preus dels aliments no pugin tant, i que se situïn al voltant del 3 o 4%.
 

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaNadal
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut