
L'habilitat d'un pilot aterrant d'emergència en un prat a Sibèria salva 167 persones
L'aparell s'ha quedat a 200 km de l'aeroport, però el capità ha aconseguit aterrar sorprenentment bé al camp i la tripulació ha pogut evacuar tots els passatgers sans i estalvis
Ensurt majúscul per als passatgers d'un avió rus que ha hagut de fer un aterratge d'emergència en un camp de blat de Sibèria. El vol U6-1383 de la companyia Urals Airlines feia la ruta entre la ciutat de Sotxi i la d'Omsk, al mig de Sibèria, un trajecte de 3.000 km.
Segons ha explicat el conseller delegat de la companyia, Serguei Skuràtov, quan l'aparell arribava a Omsk s'ha detectat un problema tècnic en el sistema hidràulic que impedia que funcionessin correctament els flaps, les extensions a la part posterior de les ales que permeten alentir la velocitat en l'aterratge.

Una pista no prou llarga per a un avió avariat
La pista de l'aeroport d'Omsk fa només dos quilòmetres i mig de llarg, i el capità ha calculat que no seria prou llarga per a un aterratge en aquelles condicions. Tot seguit, ha mirat aeroports propers amb pistes més llargues disponibles, i el seleccionat ha estat el de la ciutat de Novossibirsk, 600 km encara més a l'est, que té una pista de 3 km.
Teòricament, l'aparell tenia prou combustible per arribar a Novossibirsk, però, segons Skuràtov, els forts vents en contra, el fet de volar baix i tenir els flaps mig avariats que no s'han pogut replegar, han fet disminuir el querosè més ràpid del previst, i quan faltaven 200 km, el capità s'ha adonat que havia de prendre una mesura extrema.

El pilot i el copilot han estudiat la zona visualment i han localitzat un terreny pla i aparentment favorable en un llarg camp de cereals de la regió de Primorski, un ampli districte 100% rural i molt poc poblat, amb una densitat d'un habitant per quilòmetre quadrat.
Segons el governador de Novossibirsk, Andrei Tràvnikov, l'avió ha aterrat lentament a les 9.44 del matí, hora local, a tocar d'un llogarret anomenat Kamenka, a 180 km del destí final.

Evacuació exitosa enmig d'un camp de blat
Sorprenentment, l'aparell no ha patit desperfectes i ha acabat al mig del camp amb el tren d'aterratge intacte. La tripulació ha obert les portes, han desplegat els tobogans d'emergència i han evacuat sense gaires dificultats els 161 passatgers, inclosos 23 menors. No hi ha hagut ferits, més enllà de les seqüeles psicològiques que alguns tindran després dels minuts eterns que han hagut de patir a bord de l'Airbus A320.
Durant una bona estona, passatgers i tripulació s'han hagut d'esperar al costat de l'avió i enmig d'aquell paratge rural fins que han arribat els primers serveis de rescat per una emergència que ben pocs es podien imaginar. Diversos autobusos i furgonetes s'han emportat els passatgers cap a una estació de tren veïna, i d'allà se'ls ha traslladat fins a Omsk, el destí original del seu viatge i on els esperaven molts familiars angoixats. La tripulació fins i tot s'ha fet una fotografia als peus de l'aeronau abans de marxar.

Ural Airlines i l'agència federal d'aviació de Rússia han obert una investigació per aclarir els fets. El conseller delegat de l'aerolínia ha reconegut el valor i la professionalitat del capità, Serguei Vladimírovitx Belov, de 33 anys, fill i net de pilots d'avió, com explica la companyia al seu compte de Telegram. Quan li han preguntat si es donaria una medalla al valor a la tripulació, Skuràtov ha contestat que s'haurà d'esperar als resultats de la investigació.

Els efectes de les sancions en la indústria aeronàutica russa
La indústria aeronàutica i les companyies aèries russes són unes de les grans damnificades per les sancions per la guerra d'Ucraïna. Des del febrer del 2022, no poden obtenir recanvis per a tota la flota d'Airbus i Boeing que tenen ni tampoc comprar aparells nous. Això els ha obligat a deixar a terra alguns avions i a fer malabarismes per mantenir volant el màxim nombre possible d'aparells sense comprometre la seguretat.
De fet, Ural Airlines ja ha començat a fer plans per rescatar l'avió del camp de blat, i espera, abans d'un mes, que torni a ser operatiu. Reconeixen, però, que encara no saben com trauran l'aparell d'aquell indret remot i com el transportaran fins a un aeròdrom.

El segon aterratge en un camp d'Ural Airlines
El d'aquest dimarts a Sibèria és el segon aterratge en un camp de la companyia Ural Airlines. El 2019, un altre avió que sortia de Moscou va haver de fer un aterratge d'emergència als afores de la capital russa després de xocar contra un estol d'ocells que van inutilitzar els motors. Llavors, el capità va aterrar sense tren d'aterratge i els motors apagats en un camp. Les 223 persones que anaven a bord van sortir també pel seu propi peu de l'aparell i només alguns van haver de ser atesos per petites contusions.
- ARXIVAT A:
- Rússia