Gran afluència de gent en un centre comercial a l'època de rebaixes (Gemma Sánchez Bonel/ACN)

Les rebaixes s'han de calcular a partir del preu més baix dels últims 30 dies, diu el TJUE

La sentència també considera enganyoses les pujades de preu considerables que precedeixen un descompte en els articles
Redacció
TEMA:
Consum

Quan s'entra en etapa de rebaixes o períodes de descomptes com el Black Friday, solen començar les suspicàcies i els descomptes en els preus dels articles que poden resultar enganyosos.

Ara, mitjançant una sentència d'un cas a Alemanya, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha determinat que les rebaixes de productes s'han de calcular sobre la base del preu més baix dels últims 30 dies

En una sentència publicada aquest dijous sobre la denúncia d'una associació de consumidors alemanys contra els supermercats Aldi, l'alt tribunal, amb seu a Luxemburg, alerta contra les "falses reduccions de preus" que apliquen alguns comerços i que sovint es publiciten amb bombo i platerets.

 

Falses reduccions de preus

Els magistrats europeus critiquen els intents d'enganyar els consumidors augmentant els preus abans d'anunciar-ne la reducció. Aquesta és la pràctica més habitual en els períodes de grans descomptes en l'àmbit de la tecnologia, en què s'estableixen preus sobre productes rebaixats superiors als del mateix article només un o dos mesos enrere. 

Per això, el TJUE estableix que la rebaixa s'ha de calcular sobre el preu més baix dels últims 30 dies i impedir d'aquesta manera que s'indueixi a l'error els consumidors que poden creure que el descompte que s'ha aplicat al producte és superior.

Així, les reduccions que els comerciants facin en forma de percentatge o de menció publicitària dirigida a destacar el caràcter avantatjós d'una oferta de preu, s'ha de determinar sobre la base del preu més reduït aplicat pel comerciant durant un període que no pot ser inferior als 30 dies anteriors a l'aplicació de la reducció del preu. 

Descomptes en el preu de pinyes i plàtans

El cas que ha generat jurisprudència es basa en la impugnació als tribunals alemanys de la publicitat de la cadena de supermercats Aldi que va portar a terme l'associació de consumidors.

La xarxa d'hipermercats anunciava la rebaixa de preus dels plàtans o pinyes de manera enganyosa. L'oferta que s'establia es calculava sobre la base del preu immediatament inferior de la fruita i no pas del preu més baix aplicat a les fruites en els últims trenta dies.

El recorregut judicial del cas va començar a Alemanya, que va preguntar amb una prejudicial al TJUE com s'havia d'aplicar la llei europea en aquest cas. Luxemburg, amb la sentència d'aquest dijous, ha donat la raó als consumidors. 

ARXIVAT A:
Consum
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut