
L'antiga Zona Hermètica de Sabadell només podrà tenir dues discoteques d'aforament "baix"
És el que preveu el nou pla d'usos recreatius de la ciutat
Llum verda a la regulació per implantar bars musicals i discoteques a la ciutat de Sabadell. El nou pla d'usos recreatius que l'Ajuntament va impulsar fa un any s'aprova aquest dimarts al ple.
Segons la nova ordenació, l'antiga Zona Hermètica podrà acollir locals d'aforament "baix", fins a 150 persones, i separats entre ells per una distància mínima de 300 metres. A la pràctica, això suposa que podrien obrir dues discoteques d'aforament reduït, segons detallen fonts municipals a l'ACN.
D'altra banda, l'obertura de bars i discoteques més grans es restringeix al polígon sud-oest, a tocar de Sant Quirze del Vallès. Allà hi podrien obrir dos locals d'aforament "mitjà", fins a 500 persones, i un tercer local d'aforament baix.
Pel que fa al centre de la ciutat, els locals d'oci nocturn hauran de tenir un aforament màxim de 100 persones i s'estableix que entre ells hi hagi una distància mínima de 300 metres.
A la resta de la trama urbana els locals podran ser més grans --fins a 150 persones--, però la distància entre ells haurà de ser més gran, d'un mínim de 500 metres.
Altres tipus de negocis, els anomenats recreatius "especials", com les cases de jocs i apostes, els clubs de cànnabis o els afterhours, tindran la mateixa limitació d'aforament que l'oci nocturn, en funció de cada zona, però la distància entre ells haurà de ser d'almenys un quilòmetre.
A més, tant aquest tipus de locals com bars musicals i discoteques hauran d'estar sempre a 200 metres de distància d'equipaments públics com escoles o centres sanitaris. Tampoc es permetrà que obrin locals contigus a edificis residencials i només s'admetran negocis en plantes baixes si són d'aforament baix.
Aquesta nova regulació exclou el polígon Sant Pau de Riu-sec.
Fins a 40 locals als anys noranta
El polígon conegut com la Zona Hermètica, que agafa el nom de l'empresa Unidad Hermética, situada al barri de Gràcia, va arribar a aglutinar fins a 40 locals d'oci nocturn, amb estils diferents i amplis aforaments. Es va convertir en pol d'atracció de persones de totes les edats, sobretot joves, que omplien el polígon des de dijous fins diumenge.
Fins a 12.000 persones arribaven a omplir els carrers cada nit, amb cues als principals accessos des de l'autopista C-58.
Però el volum cada cop més elevat de gent va generar malestar als veïns del barri, que van denunciar de manera reiterada incivisme a la zona: des de baralles fins a l'ocupació massiva dels carrers.

Fruit d'aquestes queixes, el ple de l'Ajuntament de Sabadell va aprovar el 2016 posar punt final a l'activitat de l'oci nocturn a la Zona Hermètica, i fins al 2018 van anar tancant els grans tòtems de la nit sabadellenca, des del Bora Bora fins al Park Paladium.
Va ser llavors que el consistori va acordar tirar endavant un nou pla d'usos que s'ha retardat fins ara.