La venda de cotxes i furgonetes nous de gasolina i dièsel es prohibirà a la UE el 2035

La indústria automobilística demana desplegar les condicions necessàries per poder aconseguir la mobilitat d'emissions zero

Redacció/AgènciesActualitzat

La venda de turismes i furgonetes noves amb motor de combustió, és a dir, motors de diesel o gasolina, estarà prohibida a la Unió Europea a partir del 2035.

Els negociadors del Consell Europeu, el Parlament Europeu i la Comissió Europea han arribat a un acord aquest dijous a la nit, segons ha informat el Consell en un comunicat:

"A l'espera d'una adopció formal, els colegisladors han acordat l'objectiu de reducció d'emissions de CO2 del 55% per a automòbils nous i del 50% per a furgonetes noves per al 2030 en comparació amb els nivells de 2021 i del 100% per a turismes i furgonetes nous per a 2025"

És la primera part legislativa del paquet "Fit for 55", que té l'objectiu de descarbonitzar la Unió Europea el 2050, que s'aprova. Anna Hubácková, la ministra de Medi Ambient de la República Txeca, país que ostenta la presidència de torn del Consell de la Unió Europea, ha afirmat que l'acord és "un senyal fort que la UE està decidida a avançar cap a la neutralitat climàtica i la transició verda".

Aquest acord és un pas més després que, al juliol, la Comissió Europea presentés un ambiciós pla per convertir-se en el primer continent neutre climàticament que, entre altres mesures, contemplava la fi de la fabricació de cotxes de combustió a partir del 2035.

Algunes setmanes abans, el Parlament Europeu també havia votat a favor de prohibir la venda de cotxes nous amb motor de combustió a partir de 2035.

Congestió trànsit
Europa vol ser el primer continent climàticament neutre (CCMA)

Per al vicepresident executiu de la Comissió Europea per al Pacte Verd Europeu, Frans Timmermans, l'acord envia un missatge a la indústria i als consumidors: "Europa està adoptant el canvi cap a la mobilitat d'emissions zero". Timmermans creu que la indústria automobilística està preparada per a aquest canvi:

"Els fabricants d'automòbils europeus ja estan demostrant que estan preparats per fer un pas endavant, amb l'arribada al mercat de cotxes elèctrics cada vegada més assequibles".

El ministre txec d'Indústria i Comerç, Jozef Síkela, creu que el calendari previst en l'acord fa que "els objectius siguin assolibles per als fabricants d'automòbils":

"Aquest acord aplanarà el camí per a una indústria automobilística moderna i competitiva a la UE. El món està canviant i hem de continuar a l'avantguarda de la innovació".


Incentius per a vehicles de zero i baixes emissions fins al 2030

Tot i l'acord d'aquest dijous, Brussel·les mantindrà el mecanisme d'incentius regulatoris per a vehicles de zero i de baixes emissions fins l'any 2030. D'aquesta manera, si un fabricant compleix amb certs punts de referència per a les vendes de vehicles de baixes emissions o nul·les podrà ser recompensat amb objectius de CO2 menys estrictes.

En la reunió, els mandataris han acordat augmentar el valor de referència al 25% per als automòbils i al 17% per a les furgonetes fins al 2030.

A més, l'acord inclou una redacció sobre combustibles neutres en CO2, mitjançant el qual després de consultar amb les parts interessades, la Comissió presentarà una proposta per registrar vehicles que funcionin exclusivament amb combustibles neutres en CO2 a partir de 2035, de conformitat amb la legislació de la UE.

El pacte inclou una clàusula de revisió que garanteixi que el 2026 Brussel·les avaluï exhaustivament el progrés efectuat per assolir els objectius de reducció d'emissions del 100% i la necessitat de revisar aquests objectius tenint en compte els avenços tecnològics, fins i tot amb respecte a les tecnologies híbrides endollables i la importància d'una transició viable i socialment equitativa cap a les emissions zero.

La UE seguirà incentivant la compra de vehicles de zero i baixes emissions
La UE seguirà incentivant la compra de vehicles de zero i baixes emissions (ACN)

A més, reforça altres disposicions, com ara la reducció del topall dels crèdits d'emissió que els fabricants poden rebre per ecoinnovacions que redueixin de manera verificable les emissions de CO2 a la carretera, fins a 4 grams per quilòmetres des de 2030 fins a 2034. Actualment, aquest topall està fixat en 7 g/km per any.

De cara al 2025, Brussel·les també desenvoluparà una metodologia comuna a la UE per avaluar el cicle de vida complet de les emissions de CO2 dels automòbils i furgonetes comercialitzades a la Unió, a més dels combustibles i l'energia consumida per aquests vehicles.

A partir d'aquesta metodologia, els fabricants podran, de manera voluntària, informar la Comissió Europea sobre les emissions del cicle de vida dels vehicles nous que introdueixin al mercat. L'acord manté una excepció per als fabricants de petit volum fins a finals de 2035.

Ara, l'acord polític assolit aquest dijous a la nit caldrà que sigui adoptat formalment pel Consell i el Parlament.

La indústria demana desplegar les condicions per aconseguir emissions zero el 2035

L'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA) ha instat els responsables europeus a accelerar el desplegament de les condicions necessàries per fer possible la mobilitat de zero emissions perquè "no hi ha temps per perdre".

Després de l'acord per prohibir a venda de turismes i furgonetes nous amb motor de combustió per al 2035, el president d'ACEA, Oliver Zipse, ha afirmat que la decisió "no té precedents" i que significarà que la Unió "serà la primera i única regió del món en ser totalment elèctrica" d'aquí a 13 anys.

Zipse, que és el director general de BMW, ha assegurat que "la indústria automobilística europea està a l'alçada del repte d'oferir aquests cotxes i furgonetes d'emissions zero".

Dos treballadors de la fàbrica de Ford a Almussafes
Dos treballadors de la fàbrica de Ford a Almussafes (Europa Press/Rober Solsona)
ARXIVAT A:
Unió EuropeaCrisi climàtica
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut