La variant òmicron ja era als Països Baixos dies abans del que es pensava

Les autoritats sanitàries confirmen que hi va haver dos positius previs als vols procedents de Sud-àfrica, però encara no sap si van tenir cap vincle amb aquest país

RedaccióActualitzat

La variant del coronavirus òmicron, que ha posat en alerta els països occidentals, es va detectar als Països Baixos abans del que s'havia dit fins ara. Ho han confirmat les autoritats sanitàries neerlandeses, que intenten rastrejar els casos per determinar com s'ha expandit.

Fins ara, els primers casos en aquest país es van confirmar el 26 de novembre.

Aleshores es va anunciar que 14 passatgers de dos vols procedents de Sud-àfrica (Johannesburg i Ciutat del Cap) i que havien arribat a l'aeroport de Schipol, a Amsterdam, havien donat positiu d'aquesta variant amb més mutacions, que encara no se sap del cert si és més contagiosa ni més greu.

Aquest dimarts, però, l'Institut Neerlandès de la Salut i el Medi ambient (RIVM) ha informat que dos positius previs ja eren de l'òmicron.

"Es va detectar la variant òmicron en dues mostres de tests que s'havien agafat als Països Baixos el 19 i el 23 de novembre", ha anunciat en un comunicat. "Encara no és clar si aquestes persones van visitar Sud-àfrica" o algun altre país del con sud africà, ha afegit.

El temor d'una variant desconeguda fins ara i amb més mutacions ha portat els països europeus a restringir els vols amb el sud d'Àfrica i a imposar quarantenes obligatòries als viatgers que arribin des d'allà.

Dos positius abans que Sud-àfrica avisés l'OMS

Aquests positius, per tant, van ser abans, fins i tot, que Sud-àfrica informés l'Organització Mundial de la Salut de la detecció de la nova variant, el 24 de novembre.

Ara se'n fa l'estudi de contactes per poder seguir la traçabilitat del virus i també s'analitzen més mostres prèvies als vols, per investigar la propagació de l'òmicron als Països Baixos.

Passatgers en un espai per fer-se tests de Covid a l'aeroport de Schipol
Passatgers en un espai per fer-se tests de covid a l'aeroport de Schipol (Reuters/Eva Plevier)

Bèlgica va ser el primer país europeu que va identificar l'òmicron en un pacient "que venia de l'estranger" i que havia donat positiu el 22 de novembre, segons va explicar el dia 26 el ministre de Salut belga.

Amb 16 positius confirmats, els Països Baixos són un dels llocs d'Europa amb més presència de l'òmicron confirmada.

Dos casos sospitosos a Catalunya

A Espanya se n'han confirmat dos casos, l'últim aquest dimarts. Tots dos es van detectar a l'aeroport de Madrid-Barajas en viatgers procedents de Sud-àfrica, i n'hi ha dos més de sospitosos a Catalunya, que, segons els resultats preliminars, també són de la variant òmicron. Al llarg d'aquesta setmana s'acabarà de confirmar o desmentir. 

 

ARXIVAT A:
Covid-19Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut