Cotxes exposats a la fira de Shanghai
La UE considera que la Xina fa competència deslleial

La UE comença a apujar els aranzels als cotxes elèctrics xinesos: com ens pot afectar?

Els concessionaris catalans no creuen que la mesura tingui un impacte immediat, mentre esperen si les negociacions acaben evitant que s'apliqui definitivament

Jordi Baró / Francesc Canals / Jordi CanalActualitzat

A partir d'aquest divendres, els cotxes elèctrics fabricats a la Xina que entrin al mercat europeu pagaran més aranzels, uns sobrecostos que, si la Unió Europea i Pequín no arriben a un acord abans del mes de novembre, seran definitius.

L'increment d'aquestes taxes pot arribar al 38%, i la gran pregunta és si afectarà --i de quina manera-- les butxaques d'aquells que tinguin la intenció de comprar-se un vehicle elèctric provinent del gegant asiàtic.

Per ara, els comercialitzadors catalans d'aquest tipus d'automòbils es mostren tranquils, però tot dependrà de la dimensió que acabi prenent aquesta batalla comercial.


La decisió europea

La UE fa un primer pas per contrarestar les ajudes d'Estat de la Xina a la producció de vehicles de bateria elèctrica i imposa aranzels d'entre el 17% i gairebé el 38%, que s'han de sumar al 10% actualment vigent per a totes les importacions de vehicles al mercat comunitari. És una mesura provisional i ara queden al davant quatre mesos per a més negociació amb les autoritats xineses.

Ursula von der Leyen i Xi Jinping, en una trobada a Pequin, l'any 2023
Ursula von der Leyen i Xi Jinping en una trobada a Pequín, l'any 2023 (Europa Press / Contacto / Yao Dawei)

Les converses s'han intensificat les darreres setmanes amb la intenció d'arribar a algun punt d'entesa, com subratlla el portaveu de la Comissió, Eric Mamer.

"El que desitja la UE és una solució, no pas la introducció d'aranzels, que, de fet, no és un objectiu per se; és una manera de corregir un desequilibri, una situació de competència injusta."

Si no hi ha una solució negociada, d'aquí a quatre mesos a tot estirar es poden imposar aranzels definitius, previsiblement per a cinc anys. Alguns països europeus, com Alemanya, s'hi oposen i, si aquests governs crítics arriben a formar una majoria suficient, podran bloquejar la decisió.


La reacció xinesa

Des de la Xina es confia que les negociacions amb Brussel·les acabin avortant una guerra comercial que no interessa a ningú. El Ministeri de Comerç xinès recorda que encara hi ha marge per dialogar amb la UE i evitar la imposició definitiva sobre els seus cotxes elèctrics per competència deslleial.

Geely és un gegant d el'automoció xinès que té diverses marques com Zeekr i Polestar
Geely és un gegant del l'automoció xinès que té diverses marques com Zeekr i Polestar (Reuters/Zoey Zhang)

A més, el portaveu ministerial ha aprofitat la seva roda de premsa regular per recordar que la posició dins de la UE no és unànime.

"Els governs d'alguns estats membres i algunes grans empreses del sector de l'automòbil s'han oposat repetidament i explícitament a les mesures antisubsidis de la UE."

És el cas de Volkswagen, que fabrica i ven molt a la Xina i que ha fet un comunicat en contra d'aquestes noves tarifes.

El ministeri ha insistit que la Xina espera que la Unió escoltarà aquestes veus, consultarà amb Pequín amb un tarannà pragmàtic i evitarà mesures que perjudiquin el que ha definit com a "beneficiosa cooperació mútua" i el desenvolupament de la indústria de l'automòbil xinesa i europea.

Per la seva banda, la Cambra de Comerç xinesa a la UE ha estat molt més dura: oposició ferma a una mesura que qualifica de "proteccionista" motivada, diu, per raons polítiques.

Què passarà amb els preus?

Les marques i models afectats s'han fet populars a casa nostra i algunes tenen els seus cotxes situats als rànquings de més venuts a l'Estat els últims mesos: els MG, els BYD, els Omoda del grup Chery o el Tesla model 3 que, tot i ser d'una marca americana, es fabrica a la Xina.

A la pràctica, ara com ara, l'aplicació d'aquests aranzels no ha de suposar cap canvi pel que fa a aquests i altres cotxes elèctrics xinesos que es poden trobar als concessionaris catalans. Hi ha estoc i els experts creuen que les marques no traslladaran, de moment, aquest sobrecost als clients.

Chery és un dels fabricants xinesos que ara vol muntar cotxes a l'antiga fàbrica de Nissan
Chery fabricarà cotxes a l'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona (Reuters/Tatiana Meel)

El grup d'automoció Vallèscar comercialitza alguns d'aquests vehicles, sobretot al Vallès Occidental. El seu president executiu, Augstí Garcia, no preveu que, a curt termini, hi hagi canvis en els preus o problemes amb les entregues.

"Les mateixes marques ens han indicat que tenen prou estoc, com a mínim, per cobrir tres mesos de matriculacions. Jo crec que, gairebé fins a final d'any, no hi ha d'haver problema per entregar els cotxes al mateix preu que estan ara."

Alguns estudis calculen que les marques xineses tenen prou marge per assumir els nous aranzels, i Joan Dalmau, del portal Coches.net, creu que és el que acabarà passant ara com ara. Tot i així, considera que aquests aranzels només són una fitxa més del tauler de la guerra comercial Europa-Xina.

"A ells els interessa dir: 'Mentre sigui una mesura transitòria, hem de demostrar que som capaços de continuar venent els cotxes al mateix preu. I, per tant, ens mengem l'aranzel nosaltres. Després, ja veurem què passa."

 

Segons com evolucioni aquesta guerra, diu Dalmau, pot passar que les marques xineses accelerin la implantació de fàbriques o centres de producció a Europa --com el de Chery a l'antiga Nissan de la Zona Franca de Barcelona--.

Però també apunta a la possibilitat que, si l'enfrontament s'endureix, arribi a passar tot el contrari: que l'enemistat amb Europa faci que les companyies xineses abandonin les inversions i el mercat europeus.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaXinaComerçAutomoció
Anar al contingut