Alguns dels candidats estan fent una intensa campanya electoral a les xarxes

La pugna a TikTok per l'alcaldia de Barcelona

Els candidats s'exposen a les xarxes socials per guanyar notorietat i captar l'atenció de l'electorat més jove

Oriol Company Martínez

Les alcaldies es juguen, també, a les xarxes socials. Si durant els comicis anteriors Twitter i Instagram ja van tenir un paper fonamental, la irrupció de BeReal, Twitch i, sobretot, TikTok han alterat la forma que els candidats tenen de projectar-se de cara a les eleccions municipals del 28M a Barcelona.

Els engranatges de la campanya electoral ja estan gairebé en marxa, però de manera oficiosa fa temps que, amb més o menys mesura, els alcaldables fan bullir l'olla a les xarxes socials per guanyar notorietat i partir de la línia de sortida ben posicionats. Sobretot entre els joves.

Els partits polítics han trobat en la xarxa xinesa un esquer per atraure'ls. TikTok és la que més creix, la més viral i la que actualment té més impacte entre la generació Z, tant per entretenir-se, com per informar-se.

@adacolau El @??rustem?? s'ha convertit en un dels barcelonins més coneguts a les xarxes, i he volgut conèixer millor la seva història ? #Barcelona ? original sound - Ada Colau

Els darrers mesos hi hem vist des de l'alcaldessa Ada Colau felicitant el ramadà des d'un supermercat 24 hores del carrer Girona, fins al candidat d'Esquerra Republicana, Ernest Maragall, fent xurros a un establiment del Fort Pienc. També ha cridat l'atenció la posada en escena de Jaume Collboni, les tímides aparicions de Xavier Trias, els passejos en bicicleta de Daniel Sirera o l'actitud desacomplexada d'Anna Grau i Eva Parera.

@jaumecollboni ? Coneixies aquests mites i veritats, (molts d'ells sobre els canvis que aprovarem abans del final del mandat en l'ordenança de circulació de vianants i #vehicles) de la ciutat de #Barcelona? ? #AlcaldeCollboni #PSC #Collboni ? original sound - Alexandra Karadimas

Una cara jove i juganera

El salt a l'arena política de TikTok no segueix un únic patró. La xarxa dona marge als candidats per a la creativitat, lluny de la falsa imatge que només s'hi fan coreografies o playback. Els polítics han optat per un contingut proper, jovial i fresc, fins i tot disruptiu, però que, en cap cas, implica haver de ballar.

Teresa Ciges, consultora en comunicació política, experta en xarxes, considera que mostrar una cara entranyable i juganera pot fer canviar la visió dels joves.

"Els joves són els votants més volàtils, són menys fidels, i tenen menys problemes d'una elecció a l'altra per triar un partit o un candidat diferent."

Segons Ciges, podem observar-hi dos tipus de continguts en clau política. Per una banda, els que estan pensats exclusivament per a TikTok i s'han adaptat al llenguatge visual i a les dinàmiques de la plataforma. I per l'altra, els que repliquen els mateixos continguts a totes les xarxes. Els primers, explica, tindran tendència a funcionar millor i fer-se virals.

"Veiem que hi ha candidats que es volen adreçar a nous públics a través d'influenciadors. La clau és poder arribar a les seves comunitats, i això és el que costa perquè en molts casos els ‘influencers' són reticents a penjar contingut polític."

 

@xurrebcn Hoy en la churreria con @Rafa Vilalta Rueda nos visita Ernest Maragall @Esquerra Republicana si la politica no le funciona , le montamos una churrería #barcelona #xurreriajalpuente #churros #politicstiktok #divertido ? [Do not disturb your voice] Heartwarming BGM(983631) - Kids Sound

Com en el cas de la candidata de Barcelona en Comú, a través d'aquest vídeo Ernest Maragall va aconseguir arribar a nous públics de TikTok, lluny del seu electorat exponencial. Tant ell com Trias, però, no tenen compte personal a la xarxa perquè, segons Ciges, "aquesta xarxa premia la coherència i l'autenticitat, i no volem veure candidats forçats".


La cursa per la notorietat

En la pugna electoral a les xarxes, Ada Colau és, amb diferència, la que millor arriba a la campanya. Tant ella, com Collboni, com Grau, com Sirera s'han desvinculat de les sigles dels seus respectius partits i difonen continguts des dels seus perfils propis. El de l'alcaldessa és el més actiu i el que més notorietat ha obtingut. Acumula més de 30.000 seguidors, molt per sobre de la mitjana, mentre que la candidatura de Trias, amb 70, és la que en té menys.

"Tan Comuns, com ERC com el PSC estan fent una forta aposta per aquesta xarxa. També l'espai Trias, però més tímida. Mentre que els partits que no sabem si entraran a l'Ajuntament estan constantment creant contingut per obtenir notorietat, cridar l'atenció i que es parli d'ells."

 

@danielsirera

 

? Caminando por la vida - Melendi

En aquest sentit, Teresa Ciges considera que ser present a les xarxes beneficia els partits, però que "els límits entre la notorietat i el ridícul són molt difusos". En l'intent de voler captar l'electorat més jove hi ha, també, el risc de caure en la desafecció i la pèrdua de credibilitat dels primers votants. Caldrà veure ara, amb l'inici de la campanya, si el sismògraf a la xarxa continua registrant el mateix moviment.

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials TikTokEleccions municipals 2023
Anar al contingut