La NASA troba una roca a Mart amb senyals de possible vida microscòpica de fa milions d'anys (Europa Press)

La NASA descobreix una roca "intrigant" a Mart que és una possible prova de vida microscòpica

La roca, localitzada pel robot Perseverance, conté compostos orgànics compatibles amb el rastre de microbis fossilitzats

Redacció/AgènciesActualitzat

La NASA, a través del robot Perseverance, ha trobat al cràter Jezero de Mart una roca amb senyals de possible vida microscòpica de fa milers de milions d'anys.

La roca ha estat batejada per la NASA com a "Cheyava Falls". Té vetes i forma de punta de fletxa i ha estat definida per part de l'agència aeroespacial com a "intrigant". El motiu són les característiques "fascinants" que els investigadors creuen que poden tenir relació amb si el planeta vermell va tenir vida microscòpica en el passat. Així ho ha expressat Ken Farley, científic del projecte Perseverance, des de l'Institut Tecnològic de Califòrnia:

"La Cheyava Falls és la roca més desconcertant, complexa i potencialment important que Perseverance ha investigat fins ara."

En concret, la roca presenta característiques químiques i estructures que possiblement es van formar fa milers de milions d'anys, quan la regió tenia aigua en estat líquid, i les anàlisis dels instruments a bord de l'explorador indiquen que té qualitats que encaixen amb la definició d'un possible indicador de vida antiga.

Tot i això, l'equip encarregat de la troballa investiga si hi ha altres explicacions possibles per a les característiques observades en aquesta roca, i ja ha avançat que caldrà dur a terme nous treballs per determinar si és o no una prova que Mart va albergar vida.

El descobriment es va fer el 21 de juliol, quan el robot Perseverance explorava la zona nord de Neretva Vallis, una vall fluvial de 400 metres d'ample per on antigament va passar un riu que precipitava cap al ja esmentat cràter Jezero.

La roca, amb la marca del forat fet pel robot Perseverance per obtenir mostres (NASA)

En la seva recerca de senyals de vida passada microbiana, la missió Perseverance s'ha centrat en la zona de les antigues cascades Cheyava, on es poden trobar roques creades i modificades fa molts anys per la presència d'aigua.

De fet, sobre aquesta roca --que rep el nom del gran salt d'aigua que hi havia on va ser trobada--, múltiples escanejos del Perseverance indiquen que conté compostos orgànics. Es tracta de molècules que es basen en el carboni, component bàsic per a la vida tal com la coneixem, però que també es poden formar a través de processos no biològics.

Possibles fòssils microbians

En la investigació sobre la morfologia de la roca, la NASA ha trobat vetes blanques i vermelles. Són precisament les marques rogenques les que centren l'atenció dels científics. Després d'ampliar-les, els investigadors hi han vist unes taques mil·limètriques blanquinoses de forma irregular, cadascuna rodejada d'un material negre semblant a les taques d'un lleopard, que contenen ferro i fosfat.

A la Terra, aquestes marques les deixen microbis fossilitzats que viuen al subsol.

Segons la NASA, al nostre planeta també s'observen reaccions químiques que originen taques idèntiques a les roques i alliberen ferro i fosfat com el que descriuen en la troballa.

A més, les reaccions d'aquest tipus poden ser una font d'energia per als microbis.

Només falta confirmar que totes aquestes dades, que s'apliquen a la Terra, són l'explicació per la descoberta a Mart, i per tant la prova definitiva que el nostre planeta veí ha albergat vida.

Recerca científicaNASAMart