La Plaça d'Espanya, un dels punts negres per als motoristes a Barcelona (Wikipedia - Canaan)

La meitat de morts per trànsit a Barcelona són motoristes: quins són els punts negres

Un informe del RACC recomana redissenyar els encreuaments amb carrils bici, perquè és on els motoristes se senten més insegurs

RedaccióActualitzat

Durant l'última dècada la meitat de les víctimes mortals per accident de trànsit a la ciutat de Barcelona han estat motoristes, percentatge que el 2021 va pujar a 2 de cada 3.

I és que el risc de tenir un accident és 6 vegades més gran que en cotxe: en moto es fan només el 6% dels desplaçaments, però en el 36% dels accidents hi ha motos implicades.


Redissenyar les cruïlles

Per evitar-ho, el Reial Automòbil Club de Catalunya, el RACC, demana que es redissenyin les cruïlles, que es consideren els punts més perillosos, amb el 37% dels accidents mortals.

Aquest redisseny hauria de passar per regular més bé els semàfors, pintar les senyalitzacions a la calçada amb pintura que no rellisqui, i sobretot revisar els encreuaments amb carrils bici.


Travessar els carrils bici

Aquestes recomanacions surten d'un informe elaborat a partir d'una enquesta a 600 motoristes, la meitat dels quals diuen que quan se senten més insegurs és quan han de girar travessant un carril bici.

El 29% dels motoristes enquestats consideren la Placa d'Espanya el punt més perillós de la ciutat, i el segueixen les rondes, el carrer Aragó, la ronda del Mig i el carrer Balmes.

Per fer l'informe, el RACC també ha observat el comportament de més de 13.000 motoristes en 11 punts de la ciutat en hores punta i de nit.

Actituds de risc

Les conclusions són que un de cada quatre motoristes observats tenien "actituds que podien posar en risc la seva integritat o la de la resta d'usuaris", sobretot als passos de vianants, on gairebé la meitat no van cedir el pas correctament.

També a les rondes i a la Meridiana gairebé la meitat de motoristes circulaven entre carrils, i un de cada tres fent ziga-zaga, el mateix percentatge que van ser vistos circulant per carrils bici.

En hora punta també envaeixen el carril bus per avançar els cotxes: un 43% a l'avinguda Diagonal, un 42% a l'avinguda Meridiana i un 41% a la Gran Via.

Per això el RACC també reclama controlar més el comportament de risc dels motoristes i que es facin campanyes per reduir la velocitat a la nit, perquè hi ha punts en què totes les motos analitzades feien massa soroll.


Més aparcaments i més motos elèctriques

L'informe proposa crear més places d'estacionament per a motos a la calçada, perquè n'hi ha 271.000 de censades a la ciutat per 82.000 places senyalitzades, una per cada 3,3 motos.

També que la ciutat faci "una aposta decidida" per les motocicletes elèctriques, la major part de les quals són d'empreses de motos compartides o motosharing, i suggereix crear un sistema que les integri en el transport públic.


Les motos velles i la ZBE

Barcelona és la ciutat europea amb més motos, 160 per cada 1.000 habitants, però el parc està envellit i el president del RACC, Josep Mateu, ha aprofitat la presentació de l'informe per demanar que no s'endureixi massa la Zona de Baixes Emissions, la ZBE, perquè impedirà que les més velles puguin circular:

"No deixar circular motos per la ciutat crearà un problema de mobilitat. En aquest sentit, crec que s'ha d'intentar una certa flexibilitat però ben regulada."

 

 

ARXIVAT A:
Trànsit
Anar al contingut