La intimitat dels Beatles s'exhibeix en unes fotos inèdites de Paul McCartney a Londres

Paul McCartney va retratar amb la seva càmera els inicis dels Beatles. Ara, una selecció de 250 instantànies que mostren des de dins com uns joves John, Paul, Ringo i George van viure un meteòric ascens s'exposen a la National Portrait Gallery de Londres

Qualsevol material inèdit relacionat amb els Beatles continua aixecant passions. Ja siguin objectes, roba, sons, quartilles de paper o instantànies. De fotos de la banda abanderada del pop se n'han vistes moltíssimes, però ara la National Portrait Gallery de Londres exposa unes fotos d'ells que encara no s'havien vist mai.

Les va fer Paul McCartney en els primers anys del grup, quan la beatlemania va esclatar a tot el món. Són fotos que McCartney ni recordava que tenia i que expliquen el fenomen des de dins, des del punt de vista d'aquells quatre joves de Liverpool.

La mostra, que es pot veure fins a l'1 d'octubre, s'ha titulat "Paul McCartney photographs 1963-64: eyes of the storm", que estableix l'interval en què van ser captades les imatges a través d'un dels "ulls de la tempesta", el veritable tsunami de popularitat en què estava sotmesa aquella banda arreu del planeta.

Seqüència d'instantànies de Paul en un mateix rodet
Seqüència d'instantànies de Paul McCartney en un mateix rodet (Paul McCartney / Reuters)

I és que el membre dels quatre de Liverpool amb més visió comercial no para de recuperar joies per als fans, i ell mateix també gaudeix rememorant la joventut.

Si fa poc va netejar gravacions de John Lennon per poder-hi fer duets i nous temes dels Beatles cinc o sis dècades després de ser enregistrades, ara explica com uns nois de 20 anys conquerien el món als anys seixanta.

Caterina, la princesa de Gal·les, amb sir Paul McCartney i la seva dona, Nancy Shevell, en la inauguració de la mostra, el 20 de juny
Caterina, princesa de Gal·les, amb sir Paul McCartney i la seva dona, Nancy Shevell, en la inauguració de la mostra el 20 de juny (Paul McCartney / Reuters)

 

Fotos amb una Pentax amb pel·lícula de 35 mil·límetres

En pocs mesos els Beatles van passar de ser un grup popular al Regne Unit a ser un fenomen global. I Paul McCartney ho va retratar amb una Pentax 35 mil·límetres.

Va fer un miler de fotografies que descobreixen les intimitats dels Beatles i també alguns secrets, com les ulleres que el presumit John Lennon amagava quan hi havia les càmeres i queden a la vista en la majoria de les fotografies del seu "soci".

(Paul McCartney / Reuters)

Eren els anys seixanta i els Beatles trepitjaven els Estats Units del somni americà. Actuaven a l'espectacle d'Ed Sullivan, a Nova York, per una audiència de 73 milions de persones. I el que va venir després va ser imparable.

Ringo agitant el cap enèrgicament interpretant, a la bateria, una de les cançons dels primers Beatles
Ringo agitant el cap enèrgicament interpreta, a la bateria, una de les cançons dels primers Beatles (Paul McCartney / Reuters)
John i George, retratats per Paul, pentinats amb l'estètica dels Beatles dels primers seixanta
John i George, retratats per Paul, pentinats amb l'estètica dels Beatles dels primers seixanta (Paul McCartney / Reuters)

Eren els Estats Units on acaben d'assassinar Kennedy, de la lluita pels drets racials, dels gratacels o dels policies amb pistola. I, sobretot, de la bogeria allà on anaven.

Corredisses al Nova York de febrer de 1964, on els Beatles estaven de gira
Corredisses a la Nova York del febrer del 1964, on els Beatles estaven de gira (Paul McCartney / Reuters)

 

Del blanc i negre… al color

McCartney va acabar els rodets i a Miami en va comprar un en color. Però en tornar de la gira va deixar la Pentax en un calaix. Tot era massa ràpid, no hi havia temps per a res.

George Harrison rep un combinat prenent el sol a Miami
George Harrison rep un combinat prenent el sol a Miami (Paul McCartney / Reuters)

Durant la pandèmia, per casualitat, McCartney va trobar les fotografies remenant arxius. Han estat 60 anys perdudes. Diu que, en veure-les, hi va retrobar la innocència perduda, perquè llavors per ells tot era nou. Descobrien el món des del centre de la tempesta.

A la National Portrait Gallery hi ha 250 fotografies per entendre com quatre joves van viure els tres mesos en què va esclatar la Beatlemania.

 

ARXIVAT A:
MúsicaFotografia Regne Unit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut