La Generalitat es compromet a soterrar els FGC fins el Castell de Can Feu de Sabadell el 2019

ACN Sabadell.-El soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) fins el Castell de Can Feu de Sabadell serà una realitat el 2019. El Govern ha decidit incloure una partida de 25 MEUR en el pressupost de 2017 que permetrà licitar les obres i adjudicar-les perquè s'iniciïn a la tardor. Així ho ha anunciat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha explicat que l'actuació permetrà cobrir 375 nous metres de vies entre els barris de Gràcia i Can Feu, allargant el passeig actual que passarà a tenir una superfície de 975 metres. Rull ho ha explicat en un acte a Sabadell, on ha estat acompanyat pel vicepresident del Govern, Oriol Junqueras. Aprofitant l'ocasió Rull també ha anunciat que les obres de perllongament de la xarxa de FGC a la ciutat estan pràcticament enllestides i que la previsió és que el metro del Vallès s'inauguri el proper més de juliol, incorporant tres noves estacions a la línia.

El soterrament de les vies del tren entre els barris de Gràcia i Can Feu de Sabadell és una demanda històrica dels veïns d'aquestes zones de la ciutat que ara fa deu anys van començar a fer sentir la seva veu. El principal escull del projecte sempre havia estat el finançament, ja que l'any 2010 quan l'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal i l'exalcalde de Sabadell, Manuel Bustos, van comprometre's a tirar endavant aquesta actuació, van signar un conveni que establia que s'havia de finançar a través de les plusvàlues que s'obtindrien de l'explotació dels terrenys en superfície que quedarien alliberats. "Hi havia una ferida, ara, el Govern va acordar dimarts tancar-la, tirant endavant el projecte d'integració urbana dels FGC als barris de Gràcia i Can Feu, amb una inversió que permetrà dotar a zona de permeabilitat i crear un nou espai urbà", explica el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Així, al juny es licitaran les obres, que començaran a la tardor i acabaran a la primavera de 2019. "Són terminis certs, avaluables, ho farem com treballa sempre el Govern de Catalunya, al costat dels ajuntaments i dels veïns", ha afegit el conseller que ha detallat que l'obra permetrà cobrir els 375 metres que resten de vies a cel obert a la ciutat, cosa que suposarà dotar aquest espai d'un passeig de 975 metres i connectar els dos barris a nivell. "Aquesta és una fita històrica, recuperem un espai de la nostra ciutat que fins ara era un punt d'entrada, un cul, un darrera de la ciutat, i ara tindrem una potencialitat per transformar l'entrada de Sabadell perquè sigui un pol d'atracció i un espai per viure molt més agradable del que era fins ara", ha afegit l'alcalde, Juli Fernàndez (ERC). En aquest sentit, ho ha posat en el mateix pla que grans obres com ho va ser la projecció de l'Eix Macià, en l'època de l'alcalde Antoni Farrés, als anys 90.Per la seva banda, el vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras, ha destacat el fet que s'hagi pogut dur a terme aquesta operació a través de la via pressupostària. "D'una banda aconseguim una millora en les interconnexions entre algunes de les principals ciutats del país, i de l'altra permet una millor connexió de la realitat de trama urbana que té Sabadell", ha assenyalat.El pagament de l'obra es farà amb tres terminis, començant a pagar amb la finalització de les obres, i seguint un any després de l'acabament dels treballs.Un projecte consensuatEl projecte constructiu que s'ha fet públic aquest dijous va presentar-se el passat mes de febrer en el marc de la darrera reunió de la Taula Tècnica per al Soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que està formada per representants dels govern local, de la Generalitat, de les dues associacions de veïns (Gràcia i Can Feu), la plataforma Soterrament FGC Ara!, la Fundació Bosch i Cardellach i la Cambra de Comerç. Segons han explicat els responsables del Govern català, el soterrament permetrà allargar el passeig actual fins el Castell de Can Feu, de forma que les vies sortiran al terme municipal de Sant Quirze del Vallès. Tot i que la intervenció només és per alliberar 375 metres de vies, l'actuació es farà en un tram de prop d'un quilòmetre i implicarà també tasques per baixar alguns punts de les vies a cotes inferiors per poder-les tapar. Alhora, en algunes parts el traçat actual variarà lleugerament per evitar moure un col·lector que hi ha a la zona i per tenir una millor integració amb la trama urbana. Un dels punts on més s'ha hagut de treballar per poder arribar a una solució satisfactòria tant pels tècnics com pels veïns ha estat el passeig de Can Feu, que actualment passa per sota les vies i on un cop enllestida aquesta obra acabarà passant-hi per sobre. A més, es perllongarà el túnel existent i es farà una sortida d'emergència nova que s'ubicarà al carrer d'Urà. El perllongament en marxa el proper juliolPer altra banda, el conseller Josep Rull ha anunciat que les obres de perllongament de la xarxa de FGC a Sabadell ja estan pràcticament acabades, de manera que el proper mes de juliol entrarà en funcionament la resta del traçat que encara no s'ha inaugurat i que donarà lloc a tres noves estacions, entre elles un intercanviador amb Renfe que des del seu punt de vista "canviarà la concepció de mobilitat al Vallès". En total aquest perllongament abasta 5,2 quilòmetres - 4,4 dels quals, de nova línia - cinc estacions i unes cotxeres a Ca n'Oriac. Aquesta actuació suposa una inversió de 430 MEUR,

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut