Influencers i menjar no saludable: el CAC alerta de la publicitat encoberta a les xarxes
El 58% dels vídeos analitzats pel CAC tenen publicitat encoberta de productes insaludables

Influencers i menjar no saludable: alerta per la publicitat encoberta que arriba a menors

Crit d'alerta del CAC per l'allau d'anuncis de productes com aperitius o begudes energètiques a les xarxes socials

Irene Vaqué ReigActualitzat

Les marques d'aperitius salats, brioxeria industrials, begudes energètiques i llaminadures s'anuncien, sovint de forma encoberta, a les xarxes socials a través dels influencers. I aquesta publicitat arriba, sense filtre, als menors d'edat assidus a plataformes com YouTube, Instagram, TikTok, Twich i Twitter.

És per això que el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha alertat que els menors estan exposats a una allau de propaganda d'aliments alts en greix, sal i sucre. Són productes insaludables que, per acabar-ho d'adobar, els influenciadors associen a activitats sedentàries, com jugar a videojocs i veure continguts audiovisuals, com transmissions esportives.

"Penso atipar-me'n a tots els directes, primer, perquè m'encanta, i segon, perquè me n'han enviat uns 800 quilos (...) i ho ha de fer servir", diu una de les youtubers analitzades.

 


Fomenten el consum compulsiu de menjar no saludable

El CAC ha estudiat 50 vídeos de les xarxes esmentades que sumen 30 milions de visualitzacions. La conclusió és que fomenten el consum "excessiu i immoderat" d'aquesta mena de productes.

També menystenen els hàbits saludables, com dormir prou hores. "M'ho estic prenent perquè necessito energia, m'estic morint. Estic molt cansada, buf! Necessito energia 'full'. No he parat, no he dormit una merda", argumenta una altra influencer.

Entre els continguts analitzats n'hi ha d'influencers tan famosos com Ibai Llanos o el Rubius.

En el 75% dels vídeos, l'influenciador surt consumint els productes i envoltant-ho d'un missatge positiu. De vegades l'anuncien a partir de sortejos i regals i, en menor mesura, obrint el paquet i fent una crítica del producte.

En un 32% dels casos, se'n promou el consum compulsiu o excessiu per part de menors d'edat, fins al punt que en alguns vídeos, amb més de 2,5 milions de visualitzacions, es presenta l'aliment anunciat, com patates fregides, dolços i cereals ensucrats, com a substitutiu d'un àpat principal. Per exemple, un influencer es planteja el repte de menjar durant tot un dia menjar comprat en una benzinera que només pot ser d'un color concret.

Captura d'un dels vídeos analitzats (CAC)

 

Això, en un context en què el 35,6% dels infants d'entre 6 i 12 anys té excés de pes, segons l'Enquesta de Salut de Catalunya 2017-2018. Un 25% té sobrepès i un 10%, obesitat, una tendència creixent des del 2017.

Molts dels continguts dels youtubers, tiktokers o streamers es viralitzen gràcies als reptes o "challenges", normalment vinculats a coreografies o escenes amb els productes anunciats. Un exemple del ressò és un repte d'una empresa de patates fregides, que ha aconseguit 600 milions de visualitzacions.

 

Menors que no són conscients de la publicitat

A banda, en més de la meitat dels continguts, un 58%, la publicitat és encoberta. Qui fa el vídeo no indica que es tracta d'un acord comercial o, si ho fa, ho diu de manera que passa desapercebut i és difícil de comprendre per un menor.

Algunes formes són parlar de "publi", "espònsor", "patrocini" o "promoció" o donar un agraïment a la marca. "No m'han dit que digui això. Literal, són els espònsors més 'chill' que he tingut", diu un dels joves streamers.

Davant aquest panorama, el CAC demana a les xarxes que acatin la directiva europea i evitin la "sobreexposició" dels menors a aquest tipus de publicitat, a més de reclamar una normativa més clara i exigent.

ARXIVAT A:
Xarxes socials MenorsAlimentacióSalut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut