Tarragona

Inaugurat oficialment el tram d'alta velocitat entre Lleida i Tarragona, les primeres demarcacions catalanes unides per l'AVE

Tres anys després de l'arribada de l'AVE a Lleida, ara l'alta velocitat arriba a Tarragona. El tren ha completat el seu primer viatge per les comarques tarragonines, tot i que no serà fins demà que s'estrenarà el primer recorregut comercial a Madrid. El trajecte entre Tarragona i Madrid es farà ara en 2 hores i 55 minuts. Hi haurà sis trens diaris i el bitllet en classe turista costarà 65 euros. Com a Lleida, també en aquest cas hi ha hagut més d'un entrebanc en les obres i s'ha sobrepassat el pressupost previst. L'arribada de l'alta velocitat a Tarragona canviarà molt les coses als pobles més pròxims a l'estació. La majoria són municipis petits que de cop veuran passar molts passatgers cada dia.

Actualitzat

Passades les dotze del migdia ha quedat inaugurat oficialment el tram de l'AVE entre Lleida i Tarragona. La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el president de la Generalitat, José Montilla, han descobert una placa a l'estació del Camp de Tarragona, a la Secuita. El tram inaugurat és de 91 quilòmetres i permet viatjar de Lleida a la Secuita en poc més de mitja hora. No serà fins demà, però, quan s'obrirà als usuaris, que disposaran de sis trens diaris per fer el trajecte fins a Madrid, que tindrà una durada de 2 hores i 55 minuts.

Només queda per habilitar un servei regular d'autobusos i taxis que connecti l'estació, situada a la Secuita, amb les ciutats de Reus, Tarragona i Valls.

Història de l'AVE

L'AVE va arribar a Catalunya a través de la demarcació de Lleida fa tres anys. Amb nou mesos de retard i un pressupost de 4.500 milions d'euros, més del que s'havia pressupostat, el primer viatge comercial entre l'estació de Lleida-Pirineus i la d'Atocha, a Madrid, es va fer l'11 d'octubre del 2003. Lleida i Tarragona són les primeres demarcacions catalanes unides per l'alta velocitat. En total són 91 quilòmetres de via els que separen Lleida i Tarragona.

L'arribada de l'AVE a les comarques de Tarragona, però, ha estat plena d'imprevistos. Les obres als túnels de Montblanc i la Riba van començar l'any 2000, i el 2003 es van detectar alteracions en el terreny i es va haver de construir un reforç d'acer i formigó. Segons els responsables d'ADIF, els estudis preliminars d'aquest tram de 3 quilòmetres no van ser prou complets, i per això no es van poder quantificar les pressions del massís rocós sobre l'estructura dels túnels. Només la reparació va costar 70 milions d'euros, més del doble del que estava pressupostat. A més, es va haver de modificar el projecte inicial de l'estació, que és tres vegades més gran del que havia previst l'anterior govern, per poder cobrir les necessitats de comunicació de la zona.

Paral·lelament al tram Lleida-Tarragona també entrarà en funcionament l'intercanviador de Roda de Barà, que permetrà el canvi d'eixos de l'ample ibèric a l'ample europeu i viceversa.

Les obres de l'AVE continuen a la demarcació de Barcelona; aquí es preveu que l'AVE hi circularà el 2007, i el 2009 arribarà a la frontera francesa. El projecte Lleida-la Jonquera té 367,4 quilòmetres i el pressupost és de més de 7.100 milions d'euros.

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut