Impuls a les inacabables obres de la Sagrera, amb les proves per als trens d'alta velocitat

Els trens amb passatgers hi començaran a passar a finals d'any, però encara no s'hi aturaran, i ningú s'atreveix a hores d'ara a posar data de la finalització d'unes obres que, a més de retards, acumulen un important sobrecost
Redacció Actualitzat
TEMA:
Infraestructures

Nou pas endavant en les interminables obres de la Sagrera. Aquest dimecres s'han començat a fer les proves de càrrega a les vies per on hauran de passar els trens d'alta velocitat, que circularan per la tercera planta de l'estació.

Les proves es fan amb dues locomotores de gran tonatge, que pesen més de 110 tones i que circulen a 30 quilòmetres per hora per dins de l'estació.

L'objectiu és comprovar que l'estructura és estable. Després quedarà provar el servei de senyalització a l'octubre. I la idea és que a finals d'any hi hagi operatives 7 de les 18 vies i hi passin els trens amb passatgers, però sense aturar-se.

Les locomotores amb les quals s'estan fent les proves de càrrega a les vies (3cat)

Adif calcula que a principis del 2026 hi circulin tots els trens d'altra velocitat i també els de Rodalies, que ja hi passaven.

De tota manera, els trens hi passaran, però no hi pararan. Perquè l'entrada en servei de l'estació, l'obertura al públic, encara tardarà alguns anys més. Està pendent del projecte arquitectònic i, ara com ara, ningú s'atreveix a posar-hi data.


Les obres, al 75% d'execució

L'obra executada de l'estació ha passat del 70%, el mes de març, al 75% i ja s'ha acabat la meitat de la coberta, una de les parts més complexes de l'obra.

L'estació de la Sagrera serà una gran infraestructura, la més gran de Catalunya per a 100 milions de viatgers, i estarà dividida en tres nivells.  

Vista aèria de la futura estació de La Sagrera, agost 2024 (ACN/Lluís Sibil)

L'inferior és per als trens de Rodalies; el del mig serà per al pàrquing i el vestíbul, i el superior estarà reservat a l'alta velocitat, que tindrà vuit vies.

A sobre, una gran coberta, amb una estructura que ja és visible, tindrà una superfície equivalent a cinc illes de l'Eixample. Es convertirà en el parc urbà més gran de Barcelona.


Descongestionar l'estació de Sants

Un dels grans objectius de la nova infraestructura és ajudar a descongestionar l'estació de Sants. El 2026, tot i no estar operativa de cara al públic, ja podrà ser d'utilitat.

Ara, tots els trens d'alta velocitat acaben el recorregut a Sants, i és allà on s'han de preparar per a un nou servei: s'hi fan les feines de neteja o de reposició de càtering, entre d'altres.

Les vies d'alta velocitat per on encara passen els trens d'alta velocitat, a l'exterior de la futura estació de la Sagrera (ACN/Lluís Sibils)

Això suposa que la via estigui ocupada durant uns 50 minuts i que no hi pugui entrar un altre tren. Aquesta operació de handling, però, es podrà fer a partir del 2026 a la zona logística de la Sagrera, i així s'aconseguirà deixar més vies lliures a Sants.

Una estació que acumula retards i sobrecostos

Les obres de l'estació de la Sagrera és una de les grans infraestructures que acumula més retards i sobrecostos. Les obres van començar el 2010 amb un cost inicial de 335 milions d'euros, però el Tribunal de Comptes ja va informar fa cinc anys que el sobrecost del projecte era d'un 546%. És a dir, que la xifra ja havia arribat als 2.167 milions el 2016.

 

 

ARXIVAT A:
Infraestructures Transport públic Rodalies
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut