Hi ha vida fora de la Terra? Què podem trobar a l'exposició "Extraterrestres" de CosmoCaixa
L'exposició, assessorada pel Centre d'Astrobiologia del CSIC, es podrà veure fins a l'estiu de l'any vinent
Hi ha vida fora de la Terra? Aquesta és una de les preguntes que es plantegen a la nova exposició "Extraterrestres" de CosmoCaixa, que es podrà visitar fins al 30 d'agost del 2026. La mostra vol abordar aquesta qüestió des d'àmbits molt diversos i des del rigor científic.
L'exposició està assessorada pel Centre d'Astrobiologia del CSIC. Planteja la vida fora de la Terra no només des de la perspectiva de la ciència, sinó també de la història de l'art o la filosofia.
Amb quin objectiu? Ho explica la doctora en Ciències Físiques, astrofísica i investigadora del CSIC Montserrat Villar, una de les quatre assessores científiques de la mostra:
"Dir el que sabem i el que no. Trencar mites. Què es cert i què no és cert. Projectar què pot passar en el futur quan trobem vida. I estimular el públic en general a somiar amb la possibilitat de com em faria sentir si es descobrís vida fora de la Terra."

Robots marcians a mida real
Entre el que es podrà veure hi ha peces especials, com maquetes a mida real de dos robots que ara són a Mart --el ròver Perseverance i l'helicòpter Ingenuity--- i un meteorit que es va descobrir el 2010 al Sàhara, a Tunísia, i que procedeix de Mart.
El director de CosmoCaixa, Valentí Farràs, ha explicat que aquesta exposició tracta un dels temes que més ha preocupat la humanitat des de la Grècia clàssica:
"Entendre on som i si estem sols. És una cosa que ens ha apassionat i ha impulsat la investigació i el coneixement científic."

Una mostra interactiva
Hi ha pantalles interactives per veure estrelles identificades, exoplanetes i mons oceànics; una representació de molècules de carboni; una activitat amb què es pot jugar amb la distància d'un planeta al Sol i veure si és habitable; i un calendari còsmic fet d'arròs que comprimeix l'edat de l'univers en un any.
La mostra aborda la situació de la Terra a l'univers, la seva diversitat i fa un repàs als diferents debats que hi ha hagut al llarg de la història sobre altres mons. A més, permet saber en quin punt està actualment la recerca.

També disposa d'un espai sobre el fenomen ovni amb figures sobre personatges de ficció i curts de pel·lícules com "ET, l'extraterrestre" o "Avatar"; un mòdul que permet sintonitzar senyals de vida intel·ligent i les rèpliques dels dos discos d'or enviats a les sondes espacials Voyager amb el nom de "The sounds of Earth" el 1977.
Activitats paral·leles
En paral·lel, s'organitzen activitats, com una de l'Agència Espacial Europea en què s'explicarà quines qualitats cal tenir per ser astronauta, així com una nit al museu pensada per a famílies amb nens de 7 a 12 anys.
També a València, Saragossa i Sevilla
CosmoCaixa espera que uns 800.000 visitants passin per la mostra des d'ara i fins a l'estiu de l'any vinent. Es preveu que, després de Barcelona, es pugui veure a València, Saragossa i Sevilla.

- ARXIVAT A:
- CiènciaMuseusRecerca científica