"Havíem d'esquivar els incendis amb el cotxe": el foc a Sicília obliga a evacuar turistes

Encara hi ha una trentena de focs actius i alguns comencen a millorar, però ja s'han cremat 700 hectàrees i són danys són milionaris

RedaccióActualitzat

El foc continua cremant al sud de Itàlia. Al migdia del dijous, encara hi ha una trentena de focs actius a Sicília. De moment hi ha 700 hectàrees de bosc cremades i han mort tres persones. La situació està millorant a Messina i està sota control a Mandanici, però encara hi ha focus actius a Santa Teresa, Letojanni i Savoca

A la zona de Palerm també continuen els incendis, els bombers estan concentrats a apagar l'incendi d'Altofonte. Des de fa dies, un altre foc crema a la vall de Fico, però els bombers asseguren que està més o menys controlat. Els focs han obligat a evacuar veïns i turistes.

Els incendis han afectat al subministrament elèctric que s'ha interromput en algunes àrees de l'illa perquè s'han fos alguns cables. També hi ha pobles sense aigua corrent i fins i tot s'han cremat algunes cases. L'aeroport de Catània no està funcionant al 100% i el de Palerm ha estat tancat durant unes hores, malgrat que ja torna a funcionar.

La situació ha estat especialment dramàtica per culpa de l'onada de calor que també està afectant l'illa. A principis d'aquesta setmana es van arribar als 45 graus i a la nit no baixaven dels 39.

Turista catalana a Sicília

Ares Zamora, una psicòloga que viu i treballa a Roma, acaba de sortir de Sicília on estava de vacances. L'Ares estava a San Vito Lo Capo, un municipi a 100 km a l'oest de Palerm. Dimarts passat, havia de tornar a Roma, però el viatge es va convertir en una odissea:

"A la carretera vaig començar a trobar diferents incendis que vaig haver d'esquivar i després allí ja vam dir, què està passant? Perquè al final estàs de vacances i estàs desconnectat. I va ser en arribar a Palerm on hi havia un núvol sencer de...foc, fum, color taronja... Ens vam espantar molt i vam dir, ostres, hem d'anar ja cap a l'aeroport."

Finalment, va poder arribar a l'aeroport, just abans que el tanquessin:

"Anant cap a l'aeroport ens vam tornar a trobar problemes. Justament vam agafar l'últim tren que sortia cap allà. Ens vam quedar parats durant tres hores perquè hi havia foc davant la via i ens va venir a buscar un autobús per carreteres secundàries que finalment ens va poder portar fins a l'aeroport."

En aquest vídeo de l'agència Reuters es pot veure com els cotxes avancen per una autopista de Sicília malgrat les flames:

Valoració dels danys

Protecció Civil siciliana ha avançat una primera avaluació dels danys dels incendis. Han comptabilitzat unes pèrdues de 60 milions d'euros als quals cal sumar els 200 milions d'euros quantificats pel sector de l'agricultura per l'excepcional onada de calor.

L'associació d'agricultors Coldiretti ha estimat que es tardarà almenys 15 anys a reconstituir els boscos de Sicília, però també de Calàbria i Pulla, que també s'han cremat. A més, també apunten que els danys no seran només en el medi ambient, sinó també a l'economia, l'ocupació i el turisme.

Només aquest dimecres han treballat als focs d'Itàlia 2.800 bombers a les illes de Sicília i Sardenya, i a les regions de Calàbria, Pulla i Llombarda.

Piròman enxampat per un dron

Amb les altres temperatures, que fins i tot han arribat a carregar la xarxa elèctrica i a fondre alguns cables, calar foc és molt senzill. El dilluns passat, un piròman va ser enxampat quan estava calant foc a Calàbria. L'home, quan va veure que l'estaven gravant, va intentar fer caure el dron a pedrades.

Quan veu que no ho aconsegueix, el piròman fuig en moto, com es pot veure en aquest vídeo: