Has fet una reserva a Booking? Alerten del creixement d'estafes en el sector de les vacances

Creix el nombre de denúncies d'usuaris que han rebut missatges falsos on els demanen dades personals o bancàries

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Cristina Herranz

Periodista de la secció d'Economia de TV3

@cherranz13
Actualitzat

Anunci d'un apartament de luxe a París al portal Booking. Entre les fotografies de l'allotjament hi ha un missatge, aparentment de la plataforma, en què es demana posar-se en contacte directament amb l'amfitrió per fer la reserva.

Un client ha explicat que li van demanar pagar els 825 euros a través de la plataforma online Paypal i, posteriorment, li van reclamar 1.000 euros més en concepte de dipòsit. En adonar-se que es tractava d'un frau ho va denunciar. Finalment, el banc li va retornar els diners.

Mètodes de pagament com PayPal, Google Pay o Apple Pay són segurs, ja que mantenen encriptada la targeta, i l'usuari fa una petició directament a l'aplicació per efectuar el pagament. "Tens més seguretat i més eines a l'hora d'estar protegit de possibles fraus", explica Pablo Bear, responsable de negoci de Paynopain.

Anunci d'un allotjament a París on es demana escriure directament a l'amfitrió


Creixen les estafes online

Aquest estiu, ha crescut el nombre de denúncies d'usuaris que han rebut missatges, a través de Whatsapp, SMS o correus electrònics, suposadament en nom de plataformes de viatges, demanant-los dades personals o bancàries.

En cas de no facilitar-les, adverteixen que la reserva quedarà cancel·lada. En alguns casos, la web de viatges o l'allotjament poden advertir que es tracta d'un frau i que no continuïs amb el procés. Són exemples de l'anomenat "phishing". Missatges de hackers per aconseguir informació personal i robar-nos diners.

Exemple de missatge on es demanen les dades personals fora de la plataforma Booking


Bruno Pérez Juncà, pèrit judicial informàtic forense i expert en ciberseguretat, explica que "hem de tenir confiança zero; no podem confiar en res ni ningú". Pérez Juncà recomana "fer el doble factor de verificació o autentificació".

"Hem de verificar sempre la informació. Hem tenir paciència i tranquil·litat, ja que justament els ciberdelinqüents s'aprofiten d'aquesta immediatesa per fer-nos cometre errors."


Booking bloqueja 85 milions de reserves

Les tecnologies com la intel·ligència artificial estan millorant els mètodes que utilitzen els ciberdelinqüents per estafar els consumidors. Booking va detectar 1,5 milions de reserves falses de phishing el 2023, i va bloquejar 85 milions de reserves.

La mateixa plataforma adverteix que "és important entendre el creixent augment de ciberatacs, inclòs el phishing, i que en la majoria dels casos es tracta de delinqüents professionals que operen a gran escala i amb recursos; no són simples operadors que intenten provar sort".

"És un problema global i tothom corre el risc de ser víctima d'un atac", reiteren des de Booking. En aquest sentit, asseguren que continuen fent "inversions importants per limitar al màxim l'impacte d'aquestes tàctiques de pesca" i que fan servir "eines per detectar i bloquejar la immensa majoria de les activitats sospitoses abans que afectin els allotjaments o els clients".

Desconfiar i comprovar els pagaments

Albert Melià, director de l'Agència Catalana del Consum, aconsella desconfiar d'entrada de qualsevol pàgina web sospitosa. Recomana tramitar reserves amb pàgines fiables, informar-se bé de les condicions de reserva i pagament i, en cas de dubte, posar-se en contacte amb la plataforma de viatges o amb el mateix allotjament.

 Booking és una de les plataformes més utilitzades per reservar allotjaments

Les organitzacions de consumidors com OCU o FACUA, amb qui ha parlat TV3, alerten d'una onada de casos i recomanen desconfiar de missatges i trucades un cop tramitada una reserva. Insisteixen que en cas de ser víctimes d'un engany, el primer responsable és l'usuari.

En cas de frau, aconsellen denunciar-ho a la policia i, alhora, "posar-se en contacte amb la pàgina de reserves, amb la plataforma de pagament i amb el banc, per poder aturar la transacció o recuperar els diners", explica Gerard Hernández, secretari general de FACUA Catalunya.

 

ARXIVAT A:
Viatges i gastronomia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut