A l'L5 entre Cornellà Centre i Collblanc les obres duraran del 25 de juny a l'1 de setembre

Comencen les obres al metro de Barcelona: quines parades tanquen a l'L5 i l'L2

Alguns treballs, amb una inversió de 25 milions d'euros, s'han avançat per evitar coincidir amb la celebració de la Copa Amèrica

Actualitzat

Les obres a l'estiu són inherents a Barcelona. TMB encara l'estiu 2024 farcit d'obres al metro amb parades tancades a les línies L5, L2, L4 i L10 Nord, a partir d'aquest dimarts, 25 de juny, que afectaran milers d'usuaris.

Es reforça la xarxa amb entre un 6 i un 12% més de trens, a més d'autobusos especials i llançadora com a alternativa als trajectes suspesos.

Algunes intervencions s'han avançat per evitar que coincideixin plenament amb la celebració de la Copa Amèrica.

Amb tot, se sumen a les obres que Adif ha començat aquest dilluns a les línies R4 i R8 de Rodalies, entre Castellbisbal i Molins de Rei, per adequar la via a l'ample internacional.

Els treballs afecten una vintena de parades de les següents línies:


Les obres de la línia 5, les més llargues

L'obra més cara i duradora es fa a l'L5, entre Cornellà Centre i Collblanc, amb una durada prevista de dos mesos i una setmana, entre el 25 de juny i l'1 de setembre. Es renovaran integralment 5 quilòmetres de via i TMB calcula que afectarà fins a 72.000 viatgers en dies feiners de juny i juliol. La intervenció té un cost de 16 milions d'euros.

 

A l'L2 les obres afecten una gran zona turística

L'altra gran obra de l'estiu es fa a l'L2, entre Paral·lel i Sagrada Família, i durarà dos mesos, afectant de ple una zona molt turística. La Generalitat renovarà diversos elements de via, com les fixacions, que seran substituïdes per unes de noves que permetran eliminar les vibracions en aquest tram. També es renovaran els quadres de baixa tensió.

Els treballs també comencen aquest dimarts 25 de juny i la inversió és de 5,6 milions d'euros procedents de fons europeus.

 

Millora d'accessos i senyalització a l'L4

Els treballs a l'L4 s'han de fer entre les estacions de Selva de Mar i la Pau i es preveu una durada de poc menys d'un mes --del 27 de juliol al 22 d'agost--. S'hi invertiran 4 milions d'euros per millorar l'accessibilitat de La Pau amb la instal·lació d'un ascensor del vestíbul a l'andana, es renovarà la senyalització de la línia i s'instal·larà una agulla del tipus "bretelle" (conjunt de desviaments que permet enllaçar dues vies paral·leles en tots dos sentits en un espai reduït). Això últim permetrà augmentar la capacitat del transport, segons ha informat TMB.

 

Reduir les vibracions de l'L10 Nord

Finalment, les obres a l'L10 Nord seran les que duraran menys i afectaran menys tram de línia. Començaran el 5 d'agost i s'allargaran fins al 25. El tram afectat serà entre les estacions de Gorg i La Salut. Amb un cost previst d'un milió d'euros es reduiran les vibracions que el metro genera a la zona amb la renovació d'un aparell de via tipus "bretelle", que permetrà als trens fer canvi de via a l'estació de Gorg.

 

Afectacions a diferents àrees de la ciutat

Segons ha detallat el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, els treballs suposen una inversió d'un total de 25 milions d'euros.

"Les actuacions van adreçades principalment a millorar la fiabilitat i la capacitat de les línies, modernitzar la xarxa, augmentar l'accessibilitat i el confort, i reduir molèsties com les vibracions", ha enumerat Flores.

"És un estiu amb molts talls diversos, però molt independents entre si. Potser si haguessin coincidit en un àmbit concret de la ciutat no ens hauríem atrevit a fer-los alhora."

De fet, les obres programades queden en punts distants de la ciutat: les de l'L5 se centren a la zona de Cornellà i l'Hospitalet de Llobregat, els treballs a l'L2 afecten el centre de Barcelona --entre Paral·lel i Sagrada Família, un eix del circuit turístic--, i els de l'L10 Nord toquen a Badalona.

 

Reforç del metro: entre 6% i un 12% més de trens

El conseller delegat de TMB ha dit que la xarxa de metro és la principal alternativa de transports en tots els casos d'obres a les línies L5, L2, L4 i L10N.

"La xarxa de metro es reforçarà amb més trens –entre un 6% i un 12%- per així poder absorbir l'augment de passatge en algunes línies."

En paral·lel, en totes les obres s'habilitarà un servei alternatiu amb autobusos:

? A l'L5: hi ha dos autobusos especials

  • Entre Cornellà Centre i Collblanc (sense parada a Can Vidalet per problemes d'accés dels autobusos)
  • De Cornellà o Collblanc a Can Serra-Can Vidalet, per facilitar la connexió de L5 i L1.
  • Tots dos connecten amb les línies de Rodalies R1, R3 i R4
  • La freqüència és d'entre 3 i 4 minuts, amb fins a 26 autobusos.

?A l'L2, les alternatives són la resta de la xarxa de metro, amb reforç de trens, i línies d'autobús regular:

  • Intercanviadors pròxims amb L3 (Paral·lel i Passeig de Gràcia) L4 (Passeig de Gràcia), L1 (Universitat) i L'5 (Sagrada Família)
  • Busos D50 (Paral·lel-Ciutat Meridiana amb més vehicles), l'H12 (Gornal-Besòs Verneda) i H16 (Pg. Zona Franca-Fòrum Campus Besòs).

? A l'L4 comptarà amb un bus llançadora entre La Pau i Selva de Mar. Passarà cada 4 minuts en hora punta i disposarà de 9 autobusos articulats, amb capacitat de 1.750 viatgers/hora. A més hi haurà d'alternativa:

  • L'L2 a l'estació de la Pau
  • Bus V31 (Mar Bella - Trinitat Vella)
  • Trambesòs: T4 (Glòries /Selva de Mar i El Maresme / Fòrum), T5 i T6 (Glòries-Besòs)
  • Les línies B20 i B25 de Tusgsal (d'Urquinaona a Selva de Mar).

?A l'L10 Nord, la principal alternativa serà

  • L'L2 (connexió fins a Gorg, i fins al 25 d'agost, només fins a Sagrada Família).
  • Bus llançadora de Gorg a la Salut. Circularà cada 6 minuts i tindrà una capacitat de 800 viatgers/hora.
  • Bus H10 (Pl. de Sants-Olímpic de Badalona)
  • B4 de Tusgsal
  • Trambesòs T5 (Gorg-Les Glòries)

TMB ha iniciat diverses campanyes per informar sobre els talls i les diverses afectacions dels serveis així com les alternatives de mobilitat. Els usuaris també ho poden consultar a partir de 15 dies abans de l'inici de cada afectació, a l'app i al web de TMB, així com al canal digital Vull Anar.

ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitatTransport públicMetro
Anar al contingut