Cartell que adverteix de la zona de baixes emissions a la ronda Litoral de Barcelona (ACN/Aina Martí)

Els vehicles amb etiqueta groga sí que podran circular tot l'any 2022 per la ZBE

També s'amplia el termini per a autobusos i autocars sense distintiu, que hi podran continuar passant fins al 30 de juny del 2022

Redacció/AgènciesActualitzat

Els vehicles amb etiqueta ambiental groga, els identificats amb la lletra B, podran continuar circulant sense restriccions per la zona de baixes emissions de Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs durant tot l'any vinent.

Ho ha decidit l'Autoritat Metropolitana de Barcelona, que també ha ampliat el termini per als autobusos i autocars (M3) sense distintiu de la DGT (matriculats abans del 2006 i 2007 i anteriors a la norma Euro 4), que ho podran fer fins al 30 de juny del 2022.

El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha assegurat que el model de ZBE ha permès reduir la circulació de vehicles més contaminants i millorar la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana, tal com demana, ha afegit, l'Organització Mundial de la Salut.

Tot i així, la decisió contrasta amb el missatge llançat aquesta setmana per la mateixa OMS, que ha demanat que s'endureixin els límits de contaminació de l'aire per reduir el nombre de morts prematures i de malalties associades a la pol·lució.

Per això, el director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l'AMB, Carles Conill, ha justificat la mesura dient que volen esperar a l'any 2023, quan, seguint el que marca la nova llei espanyola de canvi climàtic, els municipis de més de 50.000 habitants hauran d'establir zones de baixes emissions i consensuar altres mesures.

La possibilitat de vetar l'accés a la ZBE el 2022 als vehicles amb el distintiu groc (que inclou els dièsel matriculats entre el 2006 i el 2013 i els de gasolina adquirits entre el 2000 i el 2006) estava prevista al Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 que l'AMB va aprovar fa un any, encara que llavors ja es va assenyalar que no era una proposta definitiva.

Més enllà dels vehicles amb el distintiu groc, els que disposen de l'etiqueta verda, l'Eco i la 0 també podran continuar circulant sense cap restricció.

Crítiques de falta de valentia

El president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez, ha criticat la decisió, que considera "una oportunitat perduda, una pena i una mala notícia" i, en declaracions a Catalunya Ràdio, ha demanat valentia a les autoritats per mantenir el calendari de restriccions previst inicialment.

"Com a governants, els demanem que siguin valents i que tirin endavant, que no hi hagi més demores, que prou que s'ha anat demorant la implantació d'aquesta zona de baixes emissions en les primeres etapes."

Aquest dimecres, coincidint amb el Dia sense Cotxes i dins de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, s'ha donat la paradoxa que el volum de vehicles a la ciutat de Barcelona ha recuperat els nivells anteriors a la pandèmia. Les xifres han demostrat que augmenta l'ús del vehicle privat mentre que baixa l'ús del transport públic, que no recupera la confiança dels usuaris.


Noves ajudes al vehicle elèctric

Aquesta setmana la Generalitat també ha anunciat el pla d'ajudes per subvencionar la compra de vehicles elèctrics i instal·lar punts de càrrega. El pla Moves III, dotat amb 65 milions d'euros, preveu ajudes de 1.100 euros si es compra una moto elèctrica, i des de 4.500 si es tracta d'un turisme. Si s'entrega el cotxe vell per desballestar, les ajudes poden arribar als 7.000 euros. En el cas de les furgonetes, el màxim que es pot rebre són 9.000 euros.

Les ajudes es podran demanar a partir de la setmana vinent i hi podran accedir els que hagin comprat un vehicle elèctric o hagin instal·lat un punt de càrrega des del 10 d'abril passat.

 

ARXIVAT A:
MobilitatMedi ambientZBE Barcelona
Anar al contingut