
Els nens no podran anar a més d'un quilòmetre de casa: com es pot calcular?
S'han creat aplicacions informàtiques per fer-ho amb facilitat i també s'han organitzat xarxes de confecció de mascaretes perquè els nens puguin sortir protegits
Aquest dissabte el Butlletí Oficial de l'Estat, el BOE, ha publicat el decret que permetrà als nens de fins a 14 anys sortir de casa una estona cada dia a partir de diumenge.
Les condicions en què podran fer-ho se saben des d'aquest dijous: podran sortir fins a 3 nens de cada casa, acompanyats de només un adult, durant una hora al dia entre les 9 del matí i les 9 del vespre.
El BOE especifica que els nens i nenes menors de 14 anys podran fer només un passeig diari, amb una duració màxima d'una hora, per vies o espais d'ús públic, i respectant una distància màxima d'un quilòmetre respecte al seu domicili. També es recull que els menors que estiguin en aïllament o quarantena per un diagnostic per Covid-19 no podran sortir fins que no acabin la quarantena obligatòria.
A més, durant la sortida s'haurà de mantenir una distància d'almenys dos metres amb terceres persones.
Es podrà passejar per espais naturals i zones verdes autoritzades, sempre que estiguin dins l'àrea d'un quilòmetre del domicili. Però continua prohibit accedir a espais recreatius infantils a l'aire lliure.
El document oficial no diu res sobre si els menors podran sortir amb patinets o pilotes o altres joguines per gaudir d'aquesta sortida al carrer.
El BOE assenyala que és responsabilitat de l'adult que acompanyi els menors en el passeig "garantir que es compleixen els requisits per evitar el contagi" del coronavirus.
Pel que fa als menors entre 14 i 18 anys, es considera que tenen autonomia per a sortir sense acompanyament d'un adult en sortides autoritzades com, per exemple, a anar a fer compres de productes de primera necessitat:
A PARTIR DE DEMÀ ES PERMET
Protecció civil (@emergenciescat) April 25, 2020
🔴 Entre 0 i 13 anys:
1 hora al dia entre 09.00 i 21.00 hores, a 1km màxim, 1 adult amb fins a 3 nens/nenes.
🔴 Entre 14 i 17:
Poden realitzar sols activitats permeses als majors d'edat com anar a comprar aliments i productes essencials.
L'autorització per a la sortida dels menors del confinament és efectiva a partir d'aquesta mitjanit.
Un cercle d'un quilòmetre de radi
No podran anar, però, més lluny d'un quilòmetre de casa seva. Per aquest motiu, han aparegut aplicacions informàtiques que permeten calcular aquesta distància sobre el mapa.
Una de les que s'ha difós més és la creada per l'empresa Geomati.co, que s'anomena "1km": només cal buscar l'adreça en el mapa, marcar el lloc i es genera un cercle d'un quilòmetre al voltant.
¿Cuánto es 1km?. La aplicación 1km te permite calcular de manera fácil hasta dónde puedes andar con tus hijos durante la fase de desconfinamiento por la crisis del COVID-19. Haz clic sobre el mapa y visualiza hasta dónde puedes andar.https://t.co/vJG976YTFB
geomatico (@geomati_co) April 24, 2020
Amb aquest cercle dibuixat sobre el mapa es pot veure de manera clara on s'acaba aquest límit, i ampliant el mapa es poden veure els detalls fàcilment.

Google Maps i altres
Una altra eina que també permet mesurar-ho és Google Maps, tot i que no permet dibuixar cercles, només calcular la distància entre dos punts, però hi ha algunes aplicacions a partir d'aquesta eina.
Una de força difosa és CalcMaps, que permet introduir una adreça, posar-hi el punter a sobre i dibuixar el cercle arrossegant-lo per anar-lo engrandint fins que a "radius" marqui 1.000 metres:

El que no queda clar és com podran controlar els agents de policia encarregats de l'ordre públic els nens amb adults que vagin més lluny d'aquest límit imposat administrativament.
Aquestes mesures les va fer públiques aquest dimarts el ministre de Sanitat, Salvador Illa. Va desmentir la ministra portaveu, María Jesús Montero, que hores abans havia dit que els nens només podrien sortir per acompanyar els adults a fer encàrrecs, per exemple anar a comprar, però no a passejar ni a jugar.
Dobles mesures
A les mesures aprovades pel govern espanyol a Catalunya s'hi afegeixen les que va aprovar la Generalitat, que hi entren en contradicció en força aspectes.
Per exemple, marquen 3 franges de 2 hores cadascuna entre les 12 del migdia i les 8 del vespre, menys hores que les aprovades pel govern espanyol.
La primera franja va de 12 a 2 per als nens de 0 a 6 anys, la segona de 4 a 6 per als nens i adolescents de 6 a 16 i la tercera de 6 a 8 per als adolescents de 17 a 18.

Quines prevaldran?
No és clar si ara aquestes mesures del govern de la Generalitat es quedaran en simples recomanacions, o tindran força d'ordre administrativa.
En tot cas, els nens podran anar pel carrer amb bicicleta i patinet, però no a parcs i jardins, i sempre mantenint la distància marcada per assegurar que no hi ha contagi.

Mascaretes infantils a dojo
A banda d'aquests condicionants, també hi ha la recomanació que els nens portin mascareta, tot i que no serà obligat.
Amb les dificultats de trobar mascaretes a mida dels nens a les farmàcies, a moltes localitats s'han organitzat per fabricar-ne de casolanes a la seva mida.

A Santa Eulàlia de Riuprimer, a Osona, per exemple, una vintena de voluntàries s'han dedicat a cosir mascaretes de teixits il·lustrats pensades per a nens.
A l'Urgell s'han organitzat a més gran escala: 100 cosidores de 13 pobles les fabriquen a casa, clíniques dentals i veterinàries les esterilitzen i els agents rurals les reparteixen casa per casa.

A Sant Esteve de Palautordera, al Vallès Oriental, les han fabricat també voluntàries a casa, i l'Ajuntament les ha posat a disposició de les famílies en caixes a la porta del consistori.
I al Maresme n'han fabricat amb una butxaca per poder posar-hi un filtre, i les venen amb la intenció de destinar part dels diners a fins benèfics. Tot plegat, gran varietat de patrons i d'estampats.

- ARXIVAT A:
- Coronavirus SalutDesescalada