Un Boeing 737-900ER (Reuters/Jason Redmond)

Els Estats Units revisaran un altre model de Boeing per un nou incident, ara amb una roda

La pèrdua d'una roda d'un avió just abans d'enlairar-se a l'aeroport d'Atlanta se suma a l'episodi de principis de mes, quan una aeronau va perdre una porta en ple vol

RedaccióActualitzat

L'Autoritat Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA) ha ampliat la recomanació de revisió d'avions Boeing a un nou model, el 737-900ER, després d'un altre incident, sense ferits, aquest dissabte passat a l'aeroport d'Atlanta.

Aquest nou incident, on un Boeing 757 operat per Delta Airlines va perdre una roda del morro de l'avió quan estava fent cua, preparant-se per enlairar-se, se suma al que hi va haver a principis d'any amb una porta d'un 737-9 MAX que es va desprendre poc després d'enlairar-se i que, tot i que tampoc va deixar ferits, ja va comportar la immobilització de 171 avions d'aquest model.

L'avió 737-9MAX, a l'aeroport de Portland, després de l'aterratge d'emergència per la pèrdua d'una porta (NTSB via Reuters)

En un comunicat emès aquest dimarts, l'FAA ha explicat que el motiu de la recomanació és que els 737-900ER tenen el mateix disseny d'ancoratges a les portes d'emergència que els que van fallar en el vol d'Alaska Airlines, el 5 de gener passat a l'aeroport de Portland, a Oregon, i arriba després que diversos operadors han detectat cargols fluixos en les seves revisions.

Així, les autoritats aèries, mentre continuen investigant què va passar en tots dos casos, recomanen una "inspecció visual" per assegurar-se que les portes estan "degudament assegurades". En concret, demanen fixar-se "tan aviat com sigui possible" en quatre punts amb cargols, femelles i passadors utilitzats per assegurar la porta del fuselatge.


Un model que no opera a Europa

Les revisions afecten companyies com United Airlines, Delta Airlines i la mateixa Alaska Airlines, però no pas els avions de les companyies europees. En aquest sentit, l'Agència Europea de Seguretat Aèria (AESA) ha confirmat que no hi ha companyies sota la seva supervisió que utilitzessin aquest model de Boeing.

Altres grups que sí que tenen aquest model són Aeroméxico, Copa Airlines, de Panamà, o Turkish Airlines.

Diversos avions Boeing 737MAX a l'aeroport de Seattle, als Estats Units (Reuters/Lindsey Wasson)


Un cop per a Boeing

La decisió aprofundeix la crisi per la qual està passant el fabricant nord-americà, en un moment clau en què les aerolínies estan remodelant les seves flotes i comprant centenars d'avions per augmentar la seva capacitat de vol.

Els 737 són una família de models que han patit alts i baixos en la història del gegant aeronàutic. És una de les gammes d'avions més venudes, en les seves diferents versions, però acumula també un important historial d'accidents; l'últim, el d'Alaska Airlines, sense víctimes, però d'altres, com dos accidents el 2018 i el 2019, amb una versió del 737 més petita, van provocar la mort de gairebé 350 persones a Indonèsia i Etiòpia.

La companyia, per la seva part, ha assegurat que la seguretat és la seva "màxima prioritat" i que, per tant, dona suport a la decisió de l'FAA.

Tot i així, a la borsa ja ha patit les conseqüències dels recents incidents. En un mes, les accions de Boeing han perdut el 18% del seu valor.

 

ARXIVAT A:
Estats UnitsAeroports
Anar al contingut