
El tren de l'R12 va circular 7 km per la via equivocada, segons la Generalitat
Arran de l'accident ferroviari a Castellgalí, el conseller de Territori demana que "es destinin a les infraestructures de Rodalies els diners que es mereixen"
Equips dels Mossos, de Renfe i d'Adif treballen aquest matí en el tram del trajecte ferroviari de Castellgalí, al Bages, on ahir hi va haver el xoc entre dos trens que va provocar la mort d'una persona i va deixar desenes de ferits, tres de greus.
En el marc de la investigació, és clau l'anàlisi i estudi de la caixa negra per tal de conèixer la informació tècnica relacionada amb els trens afectats
Mossos (@mossos) 8 de febrer de 2019
#accidentFerroviari https://t.co/WETnfZZH40 pic.twitter.com/frn7gO9O5O
Ara s'investiga què va poder passar perquè hi hagués un xoc frontal en un tram de doble via. Aquest dissabte al matí, els Mossos d'Esquadra han acabat de treballar en els combois per investigar les causes del sinistre i Renfe ha iniciat l'encarrilament dels vagons. Es preveu que el servei estigui interromput tot el cap de setmana.

El conseller de Territori, Damià Calvet, en una entrevista al programa "El suplement", de Catalunya Ràdio, ha explicat que el tren de l'R12, que fa el recorregut Lleida-Barcelona va circular per la via equivocada durant 7 quilòmetres i apunta que "hi ha haver una concatenació d'errades tant de senyalització automàtica com de comunicació manual entre els trens i el centre de control".
🔴 DIRECTE | DAMIÀ CALVET (@damiacalvet): "Hi va haver una sèrie d'errades que van provocar que aquest tren circulés durant 7 quilòmetres per la via que no li tocava"
El suplement (@elsuplement) 9 de febrer de 2019
👉 https://t.co/dZz08VFw4D pic.twitter.com/pUhcyqASNX
El conseller també ha explicat que a "l'R4 només hi ha un bloqueig automàtic de doble via, que detecta si un tren ocupa una via en concret, però no si circula en sentit contrari".
Calvet parla de tres possibles errades concatenades en l'accident de Castellgalí: la senyalització a la via, que va produir un doble encaminament; la falta de comunicació entre els trens i el centre de control, i la falta de reacció al centre de control, en no advertir als trens la doble ocupació de la via.

En una entrevista al 324, Calvet també ha reclamat més diners per a les infraestructures de Rodalies a Catalunya i ha afirmat que "aquest accident es podria haver evitat amb més inversions", ja que a la "xarxa ferroviària catalana hi falta una injecció important de milions".
Ministeri de Foment
A l'espera de l'informe preliminar, que es podrà tenir "d'aquí dos dies com a màxim", el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha apuntat com a possible causa una concatenació d'errors humans i ha deslligat l'accident de la falta d'inversions que reconeix que té la línia.
"És evident que hi ha una falta d'inversions a Catalunya. I cal una automatització i renovació de la xarxa ferroviària a tot Espanya. Però s'ha de deslligar aquesta evidència de l'accident, que, a l'espera de l'informe preliminar dels tècnics de Renfe i Adif, podria estar vinculat a una concatenació d'errors humans."
Ábalos ha dit que "no van fallar els sistemes de frenada" i que el que cal esbrinar és "per què hi havia un tren en contradirecció".

El ministre Ábalos s'ha reunit aquest matí amb la família de la maquinista víctima mortal de l'accident. I també ha visitat el centre de control de trànsit centralitzat de l'Estació de França per seguir les tasques d'Adif i Renfe.
El conseller Calvet i el ministre s'han reunit al Centre de Control de Renfe per parlar de l'accident de Castellgalí.

Circular contra via no és anormal
El tren que venia de Lleida es va desviar a la via contrària a l'estació de Manresa per facilitar l'accés per l'andana principal, però no va recuperar la via que li tocava.

El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha matisat que "circular contra via no és anormal" i ha considerat que el que cal determinar és "per què hi havia un altre tren a la mateixa via".

El portaveu del sindicat SEMAF, Luis Moyano, ha concretat que la maquinista que ha mort i que conduïa el tren de Rodalies cap a Manresa anava per la via correcta i que va ser el Regional que es dirigia cap a Barcelona el que circulava en sentit contrari.
- ARXIVAT A:
- MobilitatInfraestructures