La proposta del pavelló català a la Biennal de Venècia (Flavio Coddou/IRL)

El top manta aterra a la Biennal de Venècia amb 9 històries i lluites socials de manters

El Sindicat de Venedors Ambulants i l'estudi d'arquitectura Leve recreen al pavelló català de la mostra un mercat manter
Redacció Actualitzat
TEMA:
Art

Una manta brodada recorda el periple de l'Aziz Faye fins arribar a Barcelona, des de l'Àfrica. És una les creacions artístiques i reivindicatives que es pot veure al pavelló català de la XVIII Biennal d'Arquitectura de Venècia, que ha arrencat aquest dijous. 

El Sindicat Popular de Venedors Ambulants, --Top Manta de Barcelona-- i l'estudi d'arquitectura Leve hi han recreat un mercat manter, en una edició que centra l'atenció en l'Àfrica i proposa repensar les ciutats, amb mirada descolonitzadora

El pavelló reviu les històries i lluites socials de 9 manters.

Amb el títol "Seguint el peix", la proposta es refereix a l'espoli que fa la gran indústria alimentària a les costes africanes. Al Senegal, per exemple, moltes persones s'han quedat sense el seu mitjà de vida, que era la pesca tradicional, i s'han vist obligades a seguir el camí dels peixos i a migrar fins a Europa.

Dues dones observen els cartells amb missatges dels migrants (Flavio Coddou/IRL)

El projecte és una veu crítica que contrasta amb la política de la primera ministra ultradretana Giorgia Meloni, que ha declarat l'emergència migratòria a Itàlia

"Som a la Biennal, però, per altra banda, segueix la persecució a les persones migrants, a pocs metres de la Biennal", denuncia l'Azziz. 

Per això, en el debut de la mostra, els manters han lluït una samarreta amb el lema "The Art of hiprocresy" ("L'art de la hipocresia"), estampada pel col·lectiu i amb la qual han volgut representar l'entrada d'un col·lectiu migrant i racialitzat a un espai històricament reservat a les elits culturals i artístiques.

"L'art de la hipocresia", diu la samarreta que han mostrat en la inauguració de la Biennal (Àngel Garcia)
Samarretes penjades a l'espai català de la Biennal de Venècia (Flavio Coddou/IRL)
Detall d'una il·lustració del pavelló català (Flavio Coddou/IRL)
El pavelló català explica la lluita social dels manters (Flavio Coddou/IRL)
Una manta confeccionada per Top Manta Barcelona per a la Biennal de Venècia
La proposta es titula "Seguint el peix" (Flavio Coddou/IRL)

 

De la realitat del top manta a l'urbanisme reparador

Al pavelló hi ha mantes que aquests migrants fan servir per vendre productes als carrers i voreres. S'estenen i entrellacen per teixir la narrativa dels que van arribar a Catalunya per buscar una vida millor.

La primera manta mostra l'Àfrica com a origen de la humanitat, mentre que l'última ensenya com els arbres han quedat envaïts pels cotxes. Entremig, missatges sobre l'espoli del continent africà o les lleis d'immigració, amb pàgines on s'ha escrit la paraula "racista"

Manters i arquitectes han creat conjuntament el projecte per a la Biennal de Venècia (CCMA)
El Sindicat Popular de Venedors Ambulants ha confeccionat les peces (CCMA)

Una segona part de la mostra ensenya gràfics i mapes amb alternatives urbanístiques, fruit de la feina d'un centenar d'estudiants d'Arquitectura i disseny de 26 nacionalitats diferents. Entre les propostes, residències col·lectives temporals per a migrants, obertes i que no estiguin separades en habitacions. "Els manters ens ensenyen la importància d'una casa sempre oberta on regna l'hospitalitat", afirmen en un dels panells. 

Daniel Cid, Eva Serrats i Francesc Pla, de Leve, han plantejat als alumnes un taller de reparació per trobar nous models arquitectònics basats en la comunitat. 

El pavelló es pot visitar fins al 26 de novembre

TV3 ha visitat la seu de Top Manta a Barcelona, on s'han fet els preparatius de la mostra. 

 

 

ARXIVAT A:
Art Arquitectura Àfrica Migracions
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut