El risc de les pantalles abans dels 6 anys: com evitar que s'hi enganxin

Experts i entitats fan públic un manifest per alertar de l'ús i abús dels dispositius digitals en una etapa clau per al desenvolupament dels infants
Xavier Duran Actualitzat
TEMA:
Tecnologia

Evitar l'ús de les pantalles en infants menors de dos anys i limitar-lo a menys d'una hora al dia en els de dos a cinc anys. Aquestes són dues de les recomanacions que fan els experts per evitar l'impacte negatiu que aquests aparells electrònics tan populars poden tenir en els més petits i les possibles conseqüències quan creixin.

Preocupats per aquest tema, diversos experts catalans han fet públic un "Manifest sobre l'ús de les pantalles per promoure un desenvolupament saludable en la primera infància (de 0 a 6 anys)".

El grup impulsor inclou nou dones i dos homes de diversos àmbits, bàsicament mestres, pediatres, psicòlogues i sociòlogues, i s'hi han adherit unes desenes d'institucions i entitats.


Recomanacions dels experts

Els especialistes en pediatria fan diverses recomanacions per evitar que els menors s'enganxin a les pantalles:
 

  • Que els menors de dos anys no utilitzin pantalles
     
  • Que dels dos als cinc anys es facin servir menys d'una hora diària
     
  • Assegurar que el temps sedentari dedicat a les pantalles no es converteix en una rutina per als menors de dos a cinc anys
     
  • Mantenir estones diàries lliures de pantalles, especialment en els menjars familiars i en lectures compartides
     
  • Evitar les pantalles almenys una hora abans d'anar al llit, a causa dels efectes potencials de supressió de la melatonina (hormona que regula els períodes de son i de vigília)
     
  • Per mitigar els riscos associats a les pantalles, recomanen als adults estar presents quan els infants les utilitzen i, si és possible, veure els continguts amb ells
     
  • Relacionat amb això, apunten que els adults han d'estar atents als continguts i prioritzar els que siguin educatius, apropiats a l'edat i interactius
     
  • També consideren important que els pares utilitzin estratègies que facilitin l'aprenentatge de l'autoregulació, formes de tranquil·litzar-se i posar límits al seu ús
     
  • També proposen establir hàbits familiars sobre com i on es poden utilitzar pantalles i com, i on no
     
  • A més, ajudar els infants a reconèixer el que és publicitat i a qüestionar-la, i fer el mateix amb els estereotips
    .
  • Finalment, recomanen buscar alternatives més saludables a les pantalles, com llegir, fer activitats a l'exterior o triar jocs creatius i manuals
     
  • I per donar exemple, els adults han d'apagar els aparells en el temps dedicat a la família i fins i tot tenir-los apagats quan no es fan servir i no tenir la televisió posada de fons.
     

No assegura tenir més capacitat, sinó més aviat al contrari

En la declaració d'intencions, expliquen que vetllar pels drets de la infància "ha de ser una prioritat per tal de permetre que la humanitat creixi sana i amb tota la seva potencialitat", però que "els entorns digitals suposen nous reptes no previstos en la convenció original" sobre aquests drets.

Si bé la infància s'integra amb naturalitat en una societat on els dispositius digitals i les pantalles estan al centre de les activitats quotidianes, també fan aquesta consideració:

"En general, en la nostra societat hi ha un gran desconeixement dels efectes contraproduents que té l'exposició dels infants a les pantalles de forma abusiva i continuada, especialment abans dels 6 anys."

També crida l'atenció sobre un context econòmic i de mercat "que afavoreix clarament les empreses que comercialitzen productes de hardware o software davant de la protecció de la primera infància".

En aquest sentit, la sociòloga Liliana Arroyo, una de les impulsores del manifest, ha declarat a "Els matins" de TV3 que les empreses es freguen les mans perquè aconsegueixen obtenir dades sobre els infants des dels 0 anys, i que així coneixen "des del bressol els seus futurs clients".

També ha cridat l'atenció sobre la normalització de determinades imatges:

"Més que no permetre mostrar imatges d'infants molt petits fent servir aquests dispositius, el que hauríem d'evitar és normalitzar que una criatura que gairebé no sap caminar ja manipuli amb facilitat una pantalla."

I també ha volgut contrarestar la idea que aquesta manipulació és un signe d'habilitat, perquè "els dispositius estan dissenyats de manera que els més petits els puguin fer servir amb facilitat". "No significa que tinguin una gran capacitat", aclareix.

Perquè es puguin establir les connexions neuronals de les primeres edats, el que necessita l'infant és "atenció i jugar, amb jocs simbòlics, amb ninos, cotxes, amb el que vulgui, o escoltar contes", explica Dominica Díez Marcet, responsable de la Unitat d'Addiccions Comportamentals de la Fundació Althaia de Manresa.

Totes dues n'han parlat a "Els matins":

Anna Ramis Assens, mestra, pedagoga i impulsora del manifest, afegeix que les criatures "han d'aprendre a adormir-se, a tranquil·litzar-se, a passar una frustració" i que, quan les pantalles irrompen a la seva vida, "estan capturant la seva atenció i no permeten que aquestes criatures desenvolupin aquestes activitats".


Efectes positius i riscos

L'ús excessiu de pantalles té efectes en el desenvolupament cerebral, en la salut i en el desenvolupament físic i en la salut emocional. En el primer cas, citen estudis científics segons els quals l'exposició continuada a pantalles es relaciona amb menor grau d'aprenentatge, efectes negatius en l'adquisició i l'expressió del llenguatge i menor capacitat lectora als 6-7 anys.

En el camp físic, les pantalles afavoreixen un estil de vida sedentari i una alimentació menys saludable, i el seu ús es relaciona amb sobrepès i obesitat, més risc cardiovascular i problemes musculoesquelètics.

Cal evitar l'ús de pantalles abans d'anar a dormir (Pexels)

Finalment, pel que fa a la salut emocional, l'exposició a pantalles en la infància, expliquen, s'associa a dificultats en la regulació emocional, augment de la resposta d'estrès, més problemes de conducta, augment del risc de TDAH i augment de l'aïllament social, comportaments antisocials i simptomatologia depressiva en edats més avançades.

El manifest, matisen, "no pretén eliminar la relació adults-infants-pantalles, sinó que promou la presa de consciència per posar les pantalles al servei de les relacions humanes en la primera infància".

Per això, entre altres treballs citen un article publicat per la Societat Pediàtrica del Canadà a la revista Paediatrics Child Health el 2017. L'article pretén examinar els beneficis i els riscos potencials associats a l'ús de pantalles en menors de cinc anys, sobretot en el desenvolupament psicosocial i en la salut física.

Els autors de l'article no amaguen alguns beneficis. Així, expliquen, començar a veure programes de televisió de qualitat al voltant dels dos anys, si estan ben dissenyats i adaptats a l'edat, pot ajudar a l'aprenentatge del llenguatge i de la lectura, així com promoure aspectes del desenvolupament cognitiu, incloent-hi actituds positives cap a la diversitat i la promoció del joc imaginatiu.

Però també s'han trobat, afegeixen, associacions --no relacions causals directes-- entre exposicions excessives a les pantalles i retards en l'adquisició del llenguatge i dificultats d'atenció.

Propostes del manifest

A part dels diversos estudis citats, el manifest també acaba amb set propostes. La primera és potenciar la recerca en el nostre país i en el nostre context proper per generar més evidència sobre els efectes nocius i els impactes a llarg termini de la sobreexposició a les pantalles.

Sobre el paper dels mitjans de comunicació, proposen que posin especial cura a no fer servir mai imatges on hi hagi menors de 6 anys utilitzant una pantalla en cap situació ni context i que ajudin a sensibilitzar en la prevenció de l'addicció infantil a les pantalles.

La tercera recomanació és regular mesures de protecció i seguretat que tinguin en compte l'adequació dels continguts audiovisuals en relació amb les necessitats i els drets particulars dels nens i nenes entre 0 i 3 anys i impulsar descriptors específics que adverteixin de forma visible i ostensible que els productes d'entreteniment pensats per al consum a través d'un dispositiu digital es desaconsellen abans dels tres anys.

La següent mesura és sensibilitzar la societat promovent periòdicament campanyes de promoció de les alternatives analògiques de joc.

La lectura compartida, una bona activitat per al desenvolupament infantil (Pixabay)

Demanen també formar els i les professionals de la infància en tots els àmbits perquè puguin ser bons transmissors dels missatges bàsics a les famílies i fer formació i tallers per a mares i pares de nadons i infants fins a 3 anys.

De cara a evitar l'impacte que la sobreexposició a les pantalles pot tenir en sectors més vulnerables, demanen compromís dels governants perquè mares i pares puguin dedicar temps a la criança, facilitar l'accés gratuït a recursos, especialment adreçats als més vulnerables i incloure l'abús de pantalles com a indicador de risc a l'hora de fer les valoracions.

Finalment, demanen impulsar la regulació de les empreses de tecnologies digitals per limitar les possibilitats de recollir informació personal sensible d'infants amb finalitats comercials.

El manifest acaba destacant que "la presència constant de pantalles ens obliga a repensar i revisar les estratègies educatives":

"Vivim en una societat tecnològica on tothom ha de ser competent a nivell digital per governar l'ús que en fem. Cal preservar els infants de l'excés de pantalles en les primeres edats i fomentar-ne un ús conscient i proporcionat, per tal que puguin créixer de la forma més saludable possible i amb una mínima mediació digital."

 

 

ARXIVAT A:
Infància Tecnologia Educació Salut
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut