El renaixement del tren nocturn: Europa hi aposta com a alternativa més ecològica

Algunes grans companyies públiques, l'alemanya, la francesa, l'austríaca i la suïssa, ja fa dos anys que treballen per connectar 13 de les principals ciutats europees amb trens nocturns
Redacció
TEMA:
Transport públic

Europa vol rescatar la idea dels trens hotel. Fa uns anys, era habitual trobar opcions que permetien viatjar de nit entre ciutats europees, però el transport aeri i la xarxa de trens d'alta velocitat els han anat apartant.

Ara, però, alguns països europeus aposten pel tren nocturn, que cada cop pren més força, i entre els arguments principals hi ha la sostenibilitat.

El tren és el mètode de transport més eficient, i des de l'administració es vol potenciar la connectivitat ferroviària entre les ciutats més importants. El que es busca és anar reduint els viatges en avió i, com pretén França, substituir-los i viatjar de manera més sostenible. 

Quan aquests trajectes superen les 6 hores, té sentit fer-los de nit. Les companyies públiques d'Alemanya, França, Àustria i Suïssa fa dos anys que treballen per connectar 13 de les seves principals ciutats.

A aquest projecte caldrà sumar-hi la connexió Barcelona- Zuric, però aquest trajecte, que estava previst per a finals del 2024, ara no té data en ferm.

El problema és que, fins ara, la major part del pressupost del sector ferroviari ha estat encarat a fer créixer la xarxa d'alta velocitat, però hi ha alguns usuaris que reclamen més opcions, especialment en trajectes molt llargs.


La situació a Espanya

Actualment, a Espanya no hi ha trens nocturns ni per a trajectes interns ni per viatjar a l'estranger. Fa uns anys es podia agafar el tren a l'estació de França a les nou del vespre i despertar-te a l'estació d'Austerlitz a París dotze hores més tard. 

El trajecte el podies fer estirat en una llitera, sopar i esmorzar dins el tren. Aquest servei també existia entre Madrid i Barcelona. Però els trens hotel han desaparegut del web de Renfe i ja no és possible dormir en un tren espanyol quan es viatja. 

En el cas de Barcelona-Madrid, la supressió es deu al fet que l'AVE ofereix un servei molt més ràpid i econòmic, però a París el trajecte dura 6 hores i 50 minuts. L'alternativa ràpida és l'avió, ja que el vol dura poc menys de dues hores. El trajecte en cotxe és de 10 hores.

Renfe va anar reduint durant la dècada passada els seus trens hotel i, el 2020, amb l'excusa de la pandèmia, els va acabar de suprimir. Raül Blanco, el responsable de Renfe, reconeixia fa unes setmanes que no són serveis rendibles i que si es volen recuperar caldran subvencions públiques que ajudin.

De fet, Europa invertirà 500 milions d'euros per connectar per tren les principals ciutats europees. L'objectiu: substituir l'avió en molts desplaçaments. Fa unes setmanes ho va analitzar el "30 minuts" "Europa, a un cop de tren".

Interior d'un tren nocturn de República Txeca a Eslovàquia (iStock)


Barcelona-Amsterdam

Per altra banda, European Sleeper, una cooperativa fundada el 2021 per Elmer van Buuren i que s'ha finançat a través del micromecenatge, també té previst connectar Barcelona i Amsterdam amb un tren nocturn aquest mateix any. Actualment, la companyia connecta Brussel·les i Berlín en 11 hores des de quarts de vuit del vespre fins a quarts de set del matí. 

Sobre la taula, també hi ha un projecte amb el suport de Brussel·les que ha de connectar Barcelona, Montpeller i Tolosa i que operarien els Ferrocarrils de la Generalitat, però aquest trajecte seria diürn.

 

ARXIVAT A:
Ecologia Transport públic
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut