El meteorit que va extingir els dinosaures provenia de l'òrbita de Júpiter

El meteorit que va extingir els dinosaures fa 66 milions d'anys venia de més enllà de Júpiter

Ho revela una investigació científica de la Universitat de Colònia, a Alemanya, publicada a la revista "Science"
Redacció Actualitzat
TEMA:

Fa 66 milions d'anys, una roca de 12 quilòmetres de diàmetre, va caure en el que avui és el golf de Mèxic, concretament a la península del Yucatán. L'impacte va provocar un cràter d'uns 180 quilòmetres de diàmetre que encara avui és en part visible.

Els efectes es van continuar notant durant milions d'anys, i van eliminar la vida de tres quartes parts de les espècies, tant animals com vegetals, i amb l'era dels dinosaures. Només van sobreviure els mamífers, les aus, els cocodrils i les tortugues.

Ara, un estudi internacional de la Universitat de Colònia (Alemanya) publicat a la revista "Science", ha determinat que el meteorit que va extingir els dinosaures procedia de l'òrbita de Júpiter i que era un asteroide amb alt contingut de carboni.

Com 10 milions de bombes atòmiques

La roca gegantina va xocar amb la força de 10.000 milions de bombes atòmiques com les d'Hiroshima i Nagasaki, cosa que va generar una explosió descomunal i un tsunami que es va expandir milers de quilòmetres.

L'impacte va ser tan gran que va fer miques l'asteroide i en va escampar les restes per tot el món. Encara se'n poden trobar avui i és precisament una nova anàlisi d'aquestes restes el que ha revelat quina era la naturalesa d'aquesta gran roca.

Imatge de Júpiter capturada des de la nau Juno de la NASA el 2023 (NASA)

Originat més enllà de Júpiter

L'estudi, liderat pel geoquímic alemany Mario Fischer-Gödde, confirma que es tracta d'un asteroide de tipus C, anomenat així per la seva alta concentració de carboni. La seva composició demostra que es va originar més enllà de Júpiter, al sistema solar exterior.

A més, l'estudi descarta definitivament que l'objecte que va liquidar els dinosaures fos una estrella o que la capa de runes hagués estat dipositada per erupcions volcàniques, com també s'havia especulat.

Aquesta troballa ajuda a comprendre la història de la Terra i la de les roques de fora del Sistema Solar que hi han col·lidit.