El maquinista de l'accident de l'Alvia a Galícia diu que "res de res" advertia del perill

Vuitanta persones van morir en el descarrilament, en un revolt perillós, mentre el tren circulava a 179 quilòmetres per hora i el maquinista telefonava

Redacció/AgènciesActualitzat

El maquinista Francisco Garzón, acusat amb l'excap de seguretat d'Adif per l'accident del tren Alvia a Angrois en què van morir 80 persones i 145 van resultar ferides, ha assegurat que "no hi havia cap mena de senyal fins al revolt" on es va produir el sinistre. "Res de res de res", ha emfatitzat.

Garzón ha assegurat que abans del revolt on va descarrilar per excés de velocitat no hi havia ni senyalització ni sistema automàtic de frenada, i s'ha presentat com una altra víctima de l'accident.

Ho ha dit en el marc del macrojudici que va començar aquest dimecres a la Cidade da Cultura de Santiago de Compostel·la. Durant la declaració, d'una hora, només ha respost les preguntes del seu advocat, insistint que no hi havia cap senyal que l'obligués a reduir la velocitat més enllà del coneixement de la línia i que hi havia un revolt al final del trajecte, just abans de l'estació.

Després de les accidentades qüestions prèvies de la primera sessió del judici --amb agressió inclosa a l'altre acusat--, el lletrat Manuel Prieto ha començat l'interrogatori al seu client recordant la seva trajectòria a Renfe, per destacar que en el moment de l'accident feia quatre mesos que treballava amb aquests trens i circulava per aquella línia.

Durant el judici, Garzón s'ha mostrat emocionat i nerviós (Europa Press)

Havia fet, en concret, 18 serveis --nou entre Ourense i Santiago i nou més entre Santiago i Ourense--. L'advocat també ha aprofundit amb detalls sobre les pràctiques del maquinista i el fet que, segons assegura, "no va rebre formació addicional, ni tampoc després de la denúncia que va fer un cap de maquinistes d'Ourense sobre la perillositat del revolt".


Estava telefonant

Pel que fa a l'ús del telèfon mòbil corporatiu en el moment de l'accident, el maquinista ha afirmat que era "habitual" respondre a trucades com la que va rebre, de l'interventor.

"Va deixar de prestar atenció a la via?", li ha preguntat l'advocat. "En cap moment, vaig respectar tots els senyals i totes les limitacions que hi havia a la via. Vaig seguir parant atenció", ha contestat el maquinista, que, a continuació, ha precisat que la trucada el va fer desorientar. "Em va desubicar. Vaig creure que estava al túnel anterior", ha dit.

Aquesta ha estat una de les idees més repetides per Francisco Garzón al llarg d'una declaració marcada pels nervis i l'emoció.

El maquinista ha insistit que va respectar les indicacions i que, com que hi havia activat el senyal de via lliure, podia "circular amb normalitat, i si no hi ha cap limitació o balisa, que no n'hi havia cap, podia continuar a 200 quilòmetres per hora".

També ha remarcat que el túnel li impedia veure el revolt amb prou antelació. Segons el sumari, el comboi va entrar al revolt a una velocitat molt superior a la permesa: a 179 quilòmetres per hora en un tram limitat a 80.

El maquinista ha arribat escortat per la policia, després dels incidents amb manifestants en la primera sessió (EFE/Lavandeira jr)

A més, ha assenyalat que el risc d'aquest revolt s'havia comunicat "al cap de seguretat de la zona" i s'ha mostrat convençut que seria "impossible" que ara passés un accident igual, encara que ell tornés a fer el mateix: "Amb les mesures que hi ha ara, que són les que havien d'haver hagut, és impossible", ha dit.

L'advocat li ha preguntat si creu que l'accident va servir "d'anàlisi i d'avaluació del risc", que és precisament el motiu pel qual està imputat l'exalt càrrec d'Adif, i ha respost: "Evidentment, i per a desgràcia de les víctimes i meva també".

En sortir, també indignació per part dels familiars, que una vegada més l'han escridassat.

ARXIVAT A:
JudicialInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut