La possible ampliació del Prat ha generat una gran divisió política per l'impacte mediambiental en zones com la Ricarda

El govern aposta per traslladar les aus de la Ricarda a un nou aiguamoll si s'amplia l'aeroport

El nou secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, aposta per crear una reserva allunyada de l'àrea dels avions en el cas que es decideixi ampliar la tercera pista
Actualitzat
TEMA:
Aeroport del Prat

L'ampliació de l'aeroport del Prat és compatible amb la protecció de les aus i de l'espai de la Ricarda, segons ha explicat el nou secretari de Transició Ecològica en una entrevista a "Els matins" de TV3. Jordi Sargatal aposta per traslladar els ocells a zones naturals humides allunyades de les pistes i promoure un pla de gestió al delta del Llobregat per multiplicar-n'hi la presència. Una proposta que, segons els ecologistes, és "un rentat de cara".

Amb el canvi de govern a la Generalitat, el nou executiu vol augmentar fins als 70 milions anuals el nombre de passatgers que rep l'aeroport.

L'actual configuració de les pistes, però, fa difícil ampliar la capacitat de l'aeroport sense allargar la tercera cap al nord. Això afectaria l'espai natural de la Ricarda, cosa que, segons Sargatal, no implica necessàriament danyar l'ecosistema. La seva proposta, en cas d'ampliació de la tercera pista, passa per traslladar les aus de la Ricarda a un aiguamoll de nova creació.

És a dir, es tractaria, ha dit, de fer una "reserva que atragués ocells fora de l'àrea dels avions" en el que ha anomenat com un "aeroport per als ocells".

"Seria en aquelles zones que s'inunden i tenen poca qualitat agrícola i aprofitar-les per dissenyar unes zones humides, com s'ha fet als Aiguamolls de l'Empordà i al delta de l'Ebre, perquè siguin el màxim d'habitables pels ocells, que sigui un lloc molt atractiu. Els ocells del Delta els podem tractar millor aprofitant aquesta ocasió i posar-los una mica més endins", ha explicat.

La comissió tècnica sobre l'aeroport de Barcelona, on serà present Sargatal, analitzarà la fórmula per optimitzar la gestió de l'aeròdrom i fer-ho maximitzant el respecte ambiental: "Es pot millorar la Ricarda hidrològicament i ecològicament. Si s'ha d'ampliar l'aeroport que sigui el mínim i que els aiguamolls no es toquin en la mesura del possible." 

Sargatal considera que les actuals condicions ecològiques de la llacuna no són òptimes: "És una llacuna molt morta, perquè està aïllada." I afegeix: "Abans tenia aigua dolça i salada i la proposta és millorar-la allà mateix on és ara. La comissió haurà d'analitzar si cal ampliar realment, en quina mesura i cap a quina direcció."

Precisament, el govern de Pere Aragonès va aprovar a final de juliol triplicar l'àrea de protecció d'ocells al delta del Llobregat. Una decisió presa després que la Comissió Europea enviés un requeriment a la Generalitat i a l'executiu espanyol perquè no havien compensat prou l'impacte d'anteriors ampliacions de l'aeroport i el port.

 

"L'aeroport està molt col·lapsat"

Sobre les emissions en un increment de les operacions a l'aeroport de Barcelona, Jordi Sargatal qüestiona, per exemple, els vols que tornen a passar per sobre Catalunya quan els passatgers han de fer escales al centre d'Europa per viatjar a l'Àfrica.

"Si Barcelona té vols internacionals, ens estalviarem coses absurdes com viatjar a Amsterdam per volar a l'Àfrica. L'aeroport està molt col·lapsat i s'ha de poder ampliar l'operativa, però s'ha de calcular molt bé quines emissions tindrien aquests vols internacionals", argumenta.

El secretari del departament liderat per Sílvia Paneque també ha posat sobre la taula la possibilitat de redissenyar l'orientació de les pistes de l'aeroport: "L'ideal seria que les pistes estiguessin orientades al mar, però això és més car i més complicat en el temps. No s'haurien d'haver fet pistes paral·leles a la costa, quan es va dissenyar l'aeroport, i amb això també resoldríem els problemes acústics."

La comissió tècnica sobre l'aeroport també haurà d'analitzar l'impacte d'una ampliació cap al sud del port de Barcelona que pugui condicionar noves inversions al Prat.

 

"Un rentat de cara"

Els ecologistes rebutgen qualsevol increment de la xifra d'operacions, com vol l'executiu de Salvador Illa. Elena Idoate, membre de Zeroport, denuncia que traslladar els ocells lluny de l'aeroport camufla un "rentat de cara" de les intencions polítiques al Prat:

"La proposta de crear un aeroport d'ocells és ridícula. Aquests arguments que s'inventen el que pretenen és una neteja verda, un ecoblanqueig de l'ampliació de l'aeroport. El que cal fer és reduir els vols de l'aeroport del Prat."

En un context de canvi climàtic, l'entitat Zeroport remarca que més operacions provocarien un augment dels gasos d'efecte hivernacle i un impacte negatiu en la pressió social del turisme, sobretot, a la ciutat de Barcelona.

Si vols escoltar l'entrevista sencera a Jordi Sargatal la pots recuperar aquí:

ARXIVAT A:
Aeroport del Prat
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut