El fabricant xinès Chery irromp a l'últim minut en el procés de Nissan Zona Franca

L'empresa, segons ha pogut saber TV3, ja ha enviat una carta al Ministeri d'Indústria i vol visitar Barcelona el mes que ve

Iván GutiérrezActualitzat

Quan falten pocs dies perquè acabi el termini per presentar ofertes per quedar-se amb els terrenys de Nissan Zona Franca, un nou actor ha entrat en escena. És un altre fabricant xinès d'automòbils que ha irromput en el procés amb interès per construir una fàbrica a Catalunya i és un vell conegut.

Segons ha pogut saber TV3, el Ministeri d'Indústria va rebre dilluns una carta en què el fabricant xinès Chery mostra interès per les instal·lacions de Nissan.

De fet, ja s'està preparant una visita de cara al mes que ve, en una proposta que s'ha vehiculat a través de Foment del Treball.
 

Un concurs obert

El gran problema és el poc marge de temps, perquè, a efectes pràctics, hi ha un concurs obert amb empreses concurrents que acaba dilluns que ve i que ja s'ha prorrogat tres vegades.

L'única alternativa per encabir-hi l'inversor xinès seria deixar-lo desert o una nova pròrroga, que requeriria molts mesos. Una altra opció seria vehicular la inversió fora del procés de reindustrialització; en aquest cas, fonts de l'administració asseguren que no hi hauria problema per trobar terrenys com els sempre disponibles de la conca d'Òdena o Vila-rodona.

Un procés de reindustrialització que, tanmateix, evoluciona amb molts problemes, perquè l'únic projecte que pot seguir fabricant cotxes, el D-Hub, no té ara per ara els avals per rebre el finançament públic que li han preconcedit.

Això sí, el projecte D-Hub i Goodman acaben de tancar un acord per presentar-se amb una candidatura ferma.

L'interès xinès, però, aixeca suspicàcies en els sindicats i l'administració, perquè el record de l'altre gran aspirant xinès, Great Wall, que va acabar en no res encara és recent, o bé el de la mateixa Chery, que fa una dècada també va voler instal·lar una fàbrica a Catalunya amb un resultat també magre.

Fa un any una altra empresa xinesa es va interessar també per Nissan Zona Franca (ACN / Aina Martí)

Problemes i solucions a Nissan

La companyia xinesa veu amb molt bons ulls fer aquest desembarcament a través d'un procés com el de Nissan, amb l'administració bolcada, ajudes públiques i una plantilla amb experiència en el sector.

Però el terreny de Nissan Zona Franca té dos problemes: per una banda, la mida de la parcel·la, que és petita, amb una infraestructura molt antiga per fabricar uns 300.000 vehicles, com ja va fer palès Great Wall Motors quan va visitar la planta.

I l'altre problema és pràctic: la falta de projectes i l'única candidatura del hub va provocar que es creés un projecte i concurs a mida per omplir la parcel·la de la Zona Franca amb diverses potes (industrial i logística).

Si bé les parcel·les grans encara no s'han adjudicat, n'hi ha dues de petites on ja s'està treballant: les ocupades pel fabricant de motos Silence i el centre tècnic de Nissan. Algunes fonts asseguren que no seria un problema insalvable, però no ho facilita.

La parcel·la de la Zona Franca té una infraestructura antiga (ACN / Albert Cadanet)

"Made in China" a Europa

Aquest fabricant vol desembarcar al mercat europeu amb una fàbrica a Barcelona aprofitant el boom del cotxe elèctric i híbrid.

La idea d'aquest fabricant és copiar l'estratègia d'altres empreses del gegant asiàtic, especialment la de Geely o SAIC, comprant marques europees conegudes però amb problemes econòmics o sense activitat.

Per això, com van fer tant Geely comprant la marca sueca Volvo i SAIC, amb la britànica MG, aquest fabricant voldria entrar al mercat europeu adquirint una insígnia que fos familiar per als compradors europeus.

És un moment especialment propici per fer-ho, perquè la indústria xinesa està molt avançada en el vehicle elèctric i híbrid, però l'estigma del producte xinès, a més de les homologacions i les restriccions de competència, fa que encara no hagin desembarcat del tot al Vell Continent.  

Una vista aèria dels terrenys de Nissan a la Zona Franca (ACN)

Una irrupció agredolça d'un vell conegut

Que un gran fabricant s'interessi per instal·lar una fàbrica a Catalunya és una bona notícia, però, en aquest cas, no deixa de tenir un gust agredolç pel record inevitable del que va passar fa poc més d'un any a la mateixa Nissan Zona Franca amb Great Wall Motors, un altre fabricant xinès que s'hi va interessar per finalment deixar a l'estacada l'administració i els treballadors.

De fet, va passar exactament el mateix amb la mateixa Chery fa una dècada, quan va arribar a fotografiar-se amb el president Montilla, i que va ser el primer dels molts anuncis d'automobilístiques xineses per instal·lar-se a Catalunya.

De fet, surt a un anunci per legislatura: Chery, l'any 2010, amb el govern Montilla; Brilliance, el 2011, amb Mas al capdavant de l'executiu; Thunder Power, el 2017, amb Puigdemont, i Great Wall, el 2021, amb Torra. Tots van acabar igual: cap fàbrica ni cap lloc de treball creat.

El moment i la irrupció al mercat europeu de marques asiàtiques no té res a veure amb el de fa una dècada, com proven les vendes del vehicle MG, però que el nou intent de Chery acabi igual que fa una dècada o fructificant en una nova indústria dependrà dels dirigents del Partit Comunista Xinès.

 

ARXIVAT A:
EmpresaNissan
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut