El peatge de La Roca, l'abril de 2021, quan encara funcionava (ACN/Albert Segura Lorrio)
El peatge de La Roca, l'abril de 2021, quan encara funcionava (ACN/Albert Segura Lorrio)

El director de la DGT veu inevitable el retorn dels peatges i els fa entrar en campanya

La ministra de Transports desmenteix "categòricament" que el govern espanyol "estigui pensant en la imposició de peatges per l'ús de carreteres"

Actualitzat

La possible implantació d'un sistema de pagament a les autopistes i autovies ha entrat de ple en la campanya de les eleccions del 23 de juliol. Unes paraules a TV3 del director general de Trànsit, Pere Navarro, donant per fet que al llarg de l'any que ve s'acabaran les autopistes gratuïtes --que posteriorment ha corregit-- ha encetat un intercanvi d'acusacions entre socialistes i populars.

En una entrevista al programa Els matins, el cap de la DGT ha atribuït el retorn d'un model de pagament a una "imposició de Brussel·les".

Navarro, però, no ha concretat quin model de peatge s'implantarà, si serà una vinyeta o un control quilomètric, tot i que ha descartat que torni a haver-hi les tradicionals taquilles que hi ha hagut durant anys a les autopistes. El director de la DGT ha augurat que "probablement es començarà amb un model i s'acabi amb un altre".


Més tard, Navarro ha lamentat la "confusió" per les seves paraules i ha assegurat que el seu departament no té ni informació directa ni competències sobre aquesta implantació.
 

Els peatges entren en campanya

El cap de la Direcció General de Trànsit ha demanat treure la qüestió dels peatges del debat electoral i que hi hagi "un acord" entre els dos grans partits: "un o altre ho haurà de fer", ha assenyalat.

En el cara a cara d'aquest dilluns entre Pedro Sánchez i Alberto Núñez Feijóo, el candidat popular va acusar el president del govern de voler implantar peatges "a totes les autovies d'Espanya".

Aquest dijous, després de les declaracions de Navarro, la secretària general del PP, Cuca Gamarra, ha acusat el president del govern espanyol de "mentir" i de deixar els peatges com a "herència".

Per la seva banda, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha desmentit "categòricament" que el govern espanyol "estigui pensant en la imposició de peatges per l'ús de carreteres".

A més, la ministra ha subratllat que "en privat" molts líders del PP "reconeixen que estan a favor d'un sistema com aquest" però que en públic, i més en plena campanya electoral, "aprofiten per dir el contrari".

En una atenció als mitjans de comunicació, Raquel Sánchez ha destacat que el govern espanyol "ha alliberat" 1.000 quilòmetres de peatge aquesta legislatura, "4 de cada 10" dels que hi havia

L'autopista C-32, a la zona de l'antic peatge d'Arenys de Mar
L'autopista C-32, a la zona de l'antic peatge d'Arenys de Mar (ACN/Jordi Pujolar)

Un compromís amb Brussel·les pels fons Next Generation

El retorn dels peatges és un compromís del govern espanyol amb Brussel·les, que va fer-se explícit en el pla de recuperació, transformació i resiliència presentat l'abril del 2021, el conjunt de reformes compromeses a canvi de rebre els fons europeus Next Generation.

El pla que va presentar el govern espanyol a Brussel·les, el maig de 2021, a canvi de rebre ajudes europees, ja plantejava generalitzar els peatges a autovies i autopistes a partir de l'any 2024.

En concret, i tal com consta en el redactat del pla, el govern espanyol es comprometia a aprovar una llei de "mobilitat i finançament del transport", amb un "mecanisme" de pagament per l'ús de les vies d'alta intensitat:

"És precís desenvolupar un sistema de pagament per és de la xarxa de vies d'alta capacitat que permeti cobrir els costos de manteniment i integrar les externalitats negatives del transport per carretera com passa en la resta d'infraestructures".

Més endavant, el juny del 2021, les autoritats europees van aprovar el pla, que donava més detalls. En concret, en la Reforma 2 (C1.R2), el govern espanyol es fixava un calendari per aprovar la llei, que inclouria, "com a mínim, la creació d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'estat, que començarà a funcionar a partir del 2024, d'acord al principi de ‘qui contamina paga'".

L'expressió "qui contamina paga" l'utilitza Brussel·les per insistir en la idea que les activitats contaminants han de ser penalitzades, de manera que hi hagi incentius econòmics clars per reduir els gasos d'efecte hivernacle.

La mesura, segons recull el redactat del text, es publicarà al BOE "com a molt tard", el 31 de desembre del 2023. Un calendari concret de reformes que era una de les exigències dels socis europeus per anar desbloquejant els diferents trams de fons Next Generation.

El 31 d'agost de 2021 es van aixecar els peatges de les autopistes estatals. El dia abans que s'aixequessin les barreres, la ministra de Transport, Raquel Sánchez, va considerar "finalitzat" el model dels peatges i va apostar per trobar "un sistema de tarificació per garantir el manteniment de les carreteres i la seguretat viària".

Enderroc del peatge de Vilassar de Dalt de l'autopista C-32 (ACN/Jordi Pujolar)
ARXIVAT A:
Economia de butxacaMobilitatPeatgesAutopistesComissió Europea
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut