El creixent turisme d'autocaravanes i furgonetes satura alguns municipis gironins
Han hagut d'habilitar aparcaments perquè s'hi puguin instal·lar i en altres casos han fet ordenances que prohibeixen explícitament pernoctar a la via pública
La pandèmia va fer disparar una nova forma de viatjar: la de les autocaravanes i furgonetes camperitzades. Ara, un cop passada la crisi sanitària, no només no s'ha frenat, sinó que és un mercat que segueix anant a l'alça. Això ha provocat que alguns municipis que fins ara no havien tingut mai problemes amb aquest tipus de turisme hagin de buscar-los espais per evitar la saturació.
A Platja d'Aro, per exemple, tenen disponible un aparcament amb 60 places. És gratuït, s'hi pot estar un màxim de 48 hores, no es poden treure taules o cadires a l'exterior i no hi ha serveis. El que sí que hi ha és una agent cívica durant 7 hores al dia per garantir que es compleixen les normes i gestionar l'espai.
De cara al futur, el municipi preveu construir un aparcament encara més gran i amb serveis com ara un espai per fer el buidatge d'aigües grises, lavabos o accés a electricitat. Els usuaris agraeixen poder estar en un espai autoritzat, però es queixen que cada vegada se'ls posen més problemes per practicar aquest tipus de turisme.
Carme Homs, de Vic, ressalta que aporten a l'economia del municipi, ja que van als restaurants i supermercats i que, en canvi, no se senten ben rebuts. Manel Silva, de Granollers, lamenta que paguin "justos per pecadors" i que algunes conductes incíviques facin que cada vegada estiguin més mal vistes les persones que viatgen amb autocaravana o càmper.
A Llançà, l'any passat es van viure problemes de convivència entre els veïns i turistes i alguns usuaris d'autocaravanes. Segons l'alcaldessa, Núria Escarpanter, alguns estacionaven durant molts dies a primera línia de mar i hi muntaven taules i cadires. Això restava places d'aparcament als visitants i, en alguns casos, també hi havia problemes de brutícia. A més, també havien rebut queixes perquè es malmetia la vista de la primera línia de mar especialment en espais com la platja de Grifeu.
És per això que, aquest any, el municipi ha estrenat una ordenança que prohibeix pernoctar a la via pública i només autoritza a fer-ho en un nou aparcament que han posat en marxa amb capacitat per a una desena de vehicles. En aquest cas, ja estan treballant en un segon aparcament per donar resposta a tota la demanda perquè entenen que amb deu places no n'hi ha prou.
On encara no tenen cap espai habilitat, però esperen poder-ne tenir un l'any que ve és a Banyoles. Aquí no es viu un problema de saturació, però l'Ajuntament vol regular-ho, ja que en alguns casos els vehicles aparquen en zona protegida de l'estany de Banyoles.
"És un tipus de turisme que és sensible amb l'entorn i que ens agrada tenir, però que hem de regular perquè en moments de molta afluència hem arribat a comptar fins a 40 autocaravanes repartides per diferents punts de l'espai natural", assegura el director del Consorci de l'Estany, Albert Tubert.
Tot i aquests problemes que es troben alguns municipis, un estudi de la Universitat de Girona conclou que els turistes que viatgen en autocaravana passen més del 80% de les nits en càmpings o espais habilitats que tinguin serveis. També assegura que el perfil de visitant és d'un poder adquisitiu mitjà/alt i que gasta més de 50 euros per persona i dia. A més, ajuden a desestacionalitzar el turisme, perquè si bé viatgen sobretot en temporada alta, també ho fan en temporada mitjana i baixa. I que se'ls ha de tenir en compte perquè aquesta forma de viatjar no és una moda passatgera a causa de la pandèmia, sinó que ha arribat per quedar-se.
- ARXIVAT A:
- Turisme