El creixent turisme d'autocaravanes i furgonetes satura alguns municipis gironins

Han hagut d'habilitar aparcaments perquè s'hi puguin instal·lar i en altres casos han fet ordenances que prohibeixen explícitament pernoctar a la via pública
Neus Santamaria Bosch Actualitzat
TEMA:
Turisme

La pandèmia va fer disparar una nova forma de viatjar: la de les autocaravanes i furgonetes camperitzades. Ara, un cop passada la crisi sanitària, no només no s'ha frenat, sinó que és un mercat que segueix anant a l'alça. Això ha provocat que alguns municipis que fins ara no havien tingut mai problemes amb aquest tipus de turisme hagin de buscar-los espais per evitar la saturació.

A Platja d'Aro, per exemple, tenen disponible un aparcament amb 60 places. És gratuït, s'hi pot estar un màxim de 48 hores, no es poden treure taules o cadires a l'exterior i no hi ha serveis. El que sí que hi ha és una agent cívica durant 7 hores al dia per garantir que es compleixen les normes i gestionar l'espai.

De cara al futur, el municipi preveu construir un aparcament encara més gran i amb serveis com ara un espai per fer el buidatge d'aigües grises, lavabos o accés a electricitat. Els usuaris agraeixen poder estar en un espai autoritzat, però es queixen que cada vegada se'ls posen més problemes per practicar aquest tipus de turisme.

A Platja d'Aro volen construir un nou aparcament més gran per a autocaravanes, amb lavabos i espai per fer el buidatge d'aigües grises (CCMA)

Carme Homs, de Vic, ressalta que aporten a l'economia del municipi, ja que van als restaurants i supermercats i que, en canvi, no se senten ben rebuts. Manel Silva, de Granollers, lamenta que paguin "justos per pecadors" i que algunes conductes incíviques facin que cada vegada estiguin més mal vistes les persones que viatgen amb autocaravana o càmper.

A Llançà, l'any passat es van viure problemes de convivència entre els veïns i turistes i alguns usuaris d'autocaravanes. Segons l'alcaldessa, Núria Escarpanter, alguns estacionaven durant molts dies a primera línia de mar i hi muntaven taules i cadires. Això restava places d'aparcament als visitants i, en alguns casos, també hi havia problemes de brutícia. A més, també havien rebut queixes perquè es malmetia la vista de la primera línia de mar especialment en espais com la platja de Grifeu.

Àrea d'aparcament d'autocaravanes a Llançà (CCMA)

És per això que, aquest any, el municipi ha estrenat una ordenança que prohibeix pernoctar a la via pública i només autoritza a fer-ho en un nou aparcament que han posat en marxa amb capacitat per a una desena de vehicles. En aquest cas, ja estan treballant en un segon aparcament per donar resposta a tota la demanda perquè entenen que amb deu places no n'hi ha prou.

On encara no tenen cap espai habilitat, però esperen poder-ne tenir un l'any que ve és a Banyoles. Aquí no es viu un problema de saturació, però l'Ajuntament vol regular-ho, ja que en alguns casos els vehicles aparquen en zona protegida de l'estany de Banyoles.

"És un tipus de turisme que és sensible amb l'entorn i que ens agrada tenir, però que hem de regular perquè en moments de molta afluència hem arribat a comptar fins a 40 autocaravanes repartides per diferents punts de l'espai natural", assegura el director del Consorci de l'Estany, Albert Tubert.

El perfil de turista en autocaravana a les comarques gironines és d'una persona amb poder adquisitiu mitjà/alt (CCMA)

Tot i aquests problemes que es troben alguns municipis, un estudi de la Universitat de Girona conclou que els turistes que viatgen en autocaravana passen més del 80% de les nits en càmpings o espais habilitats que tinguin serveis. També assegura que el perfil de visitant és d'un poder adquisitiu mitjà/alt i que gasta més de 50 euros per persona i dia. A més, ajuden a desestacionalitzar el turisme, perquè si bé viatgen sobretot en temporada alta, també ho fan en temporada mitjana i baixa. I que se'ls ha de tenir en compte perquè aquesta forma de viatjar no és una moda passatgera a causa de la pandèmia, sinó que ha arribat per quedar-se.

 

ARXIVAT A:
Turisme
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut