
El confinament hauria millorat el rendiment dels universitaris, segons un estudi
S'ha fet amb estudiants de tres assignatures a la Universitat Autònoma de Madrid i els autors atribueixen la millora a la reacció positiva i responsable d'estudiants i professors
El rendiment dels estudiants universitaris durant el confinament ha millorat de forma significativa, segons un estudi fet amb estudiants de tres assignatures a la Universitat Autònoma de Madrid.
La recerca no s'ha publicat encara, però es pot trobar a EdArXiv, una web on es pengen manuscrits relacionats amb la recerca en educació que encara no s'han sotmès a revisió.
L'estudi l'ha dirigit Sacha Gómez Moñivas, de l'Escola Politècnica Superior de la Universitat Autònoma de Madrid, i hi han participat Laia Subirats i Santi Fort, del centre tecnològic Eurecat, que s'han encarregat del desenvolupament de plataformes d'"e-learning" i anàlisi de dades.
L'estudi tenia com objectiu esbrinar si el confinament degut a la Covid-19 havia tingut efecte en el rendiment dels estudiants. Es partia de la hipòtesi que havia estat així.
Per comprovar-ho, els autors van analitzar les notes de 458 estudiants matriculats en les assignatures d'Informàtica Aplicada i Disseny d'Instal·lacions de Tractament d'Aigua del grau d'Enginyeria Química, i Metabolisme del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Com a grup control per comparar els resultats s'han utilitzat els estudiants d'Informàtica Aplicada i Metabolisme dels cursos 2017/2018 i 2018/2019 i els de Disseny d'instal·lacions de tractament d'aigües del curs 2017/2018.
Els resultats indiquen una millora d'entre un punt i dos sobre deu en les notes obtingudes. El percentatge d'aprovats ha augmentat un 20 per cent i ha passat del 70 al 90%. El nombre d'alumnes que s'han presentat a les proves també ha augmentat un 10%, del 85 al 95%.
Reacció positiva d'estudiants i professors
Pel que fa a les possibles causes, els investigadors consideren que han estat la reacció positiva i responsable dels estudiants i professors davant la situació. Aquests, afirmen els autors, han doblat esforços per transmetre el temari amb totes les eines al seu abast i atenent a les activitats proposades, respectivament.
Descarten que hi hagin influït causes com canvis en el temari, en el mètode d'avaluació o en l'equip docent. En les assignatures escollides no s'han modificat aquests elements en els tres últims anys.
També han descartat possibles trampes en les proves d'avaluació a distància.
La investigació s'emmarca en el projecte europeu Adeaptive, finançat per la Unió Europea i coordinat per la UAM. L'objectiu és desenvolupar metodologies adaptatives per a aplicacions d'aprenentatge telemàtic i eines de suport digital per millorar el processament i les capacitats dels estudiants.
- ARXIVAT A:
- Educació Coronavirus Recerca científicaUniversitat