El CNI va avisar de la connexió de Rússia amb els hongaresos que van llançar l'opa a Talgo

Els serveis secrets van alertar que la sortida dels inversors russos per les sancions de la guerra d'Ucraïna va ser només de cara a la galeria i que calia evitar que tecnologies clau de Talgo caiguessin en mans de Moscou

RedaccióActualitzat

El Consell de Ministres ha frenat la venda de Talgo a un grup hongarès vinculat amb el govern de l'ultraconservador Víktor Orban per raons de "seguretat nacional".

Un informe del CNI, els serveis secrets espanyols, havia alertat de les connexions entre Rússia i la companyia hongaresa Ganz-Mavag que vol comprar la històrica empresa espanyola de construcció de trens ràpids, segons publica el diari El País.

De fet, un grup empresarial rus anomenat Transmashholding (THM) ja havia format part de l'accionariat de la companyia hongaresa Ganz-Mavag abans de les represàlies a Rússia per la invasió d'Ucraïna.

THM va sortir de Ganz-Mavag quan Brussel·les i Washington va establir sancions contra les empreses russes, però el CNI encara veu relació entre els dos grups. Per això, el govern espanyol ha vetat l'operació al·legant "protegir els interessos estratègics i de la seguretat nacional d'Espanya".

Fàbrica Talgo a Las Rozas, a Madrid (EPTV/Alejandro Martínez Vélez)

El passat mes de març, el consorci hongarès va presentar una oferta pública de compra sobre el 100% de les accions de Talgo per valor de 620 milions d'euros, cinc euros per acció; una operació que requeria el vistiplau del govern espanyol, ja que superava els 500 milions d'euros i que ja llavors no la veure amb bons ulls.

Sortida del primer Avril de Talgo de Vigo a Madrid, el mes de maig passat

La Junta d'Inversions Exteriors, l'òrgan interministerial encarregat d'informar el govern sobre aquestes operacions, feia mesos que analitzava l'entramat hongarès interessat per la companyia espanyola. De fet, més d'un any abans que Ganz-Mavag llancés l'opa sobre Talgo.

El Consell de Ministres ha basat la seva decisió en els informes del Consell de Seguretat Nacional, que es va reunir dilluns, i del CNI, que s'han declarat confidencials.

Uns informes que descriuen els vincles entre personatges clau del conglomerat hongarès amb el primer ministre ultraconservador Víktor Orban i també les relacions presents i passades amb Rússia.

També alerten de la necessitat de defensar les tecnologies clau de Talgo, com el canvi de via automàtic que permet que els trens d'alta velocitat s'adaptin a amplades de via diferents i puguin traspassar fronteres, perquè no acabi en mans de Moscou.

L'empresari hongarès András Tombor, al juliol, durant una roda de premsa a Madrid (EPTV/Gustavo Valiente)

La sortida dels accionistes russos, pur maquillatge

Ganz-Mavag Europe és un consorci format per Corvinus International Investment, un fons d'inversió del Ministeri d'Economia hongarès, que té el 45% de les accions, i la companyia ferroviària hongaresa Magyar Vagón, que en té el 55%. Magyar Vagón és la firma que tenia aliances amb la russa Transmashholding (THM) abans de la invasió d'Ucraïna que, segons els serveis secrets espanyols, encara es mantindrien, ni que sigui de manera informal.

András Tombor, l'empresari hongarès que hi ha darrere l'opa, no ha negat els vincles amb el grup rus, però ha assegurat que es van tallar gairebé en la seva totalitat després de la invasió d'Ucraïna, excepte per l'entrega d'algunes comandes pendents. Pel CNI, però, la desvinculació societària dels dos grups va ser només de cara a la galeria.

Tombor va ser, a més, assessor en el primer Executiu d'Orbán, entre 1998 i 2022.

Operaris treballant en la construcció de trens Talgo
Renfe ha sancionat Talgo pel retard en l'entrega de trens AVE

El grup hongarès vol portar el veto als tribunals

El grup hongarès es planteja portar als tribunals espanyols la negativa del govern de Pedro Sánchez a la seva opa sobre Talgo, i denunciar-ho també davant la Comissió Europea. Fonts del govern hongarès han assegurat que emprendran "totes les accions legals al seu abast" per defensar la seva oferta de compra.

Davant la possible batalla legal que obrirà l'empresa hongaresa, el ministre d'Afers Exteriors espanyol, José Manuel Albares, ha defensat que tant la legislació espanyola com l'europea avalen el govern espanyol:

"Talgo és una empresa estratègica en un sector estratègic per a Espanya i tant la normativa espanyola com l'europea tenen instruments per garantir la protecció d'aquests sectors estratègics. Això no és incompatible amb el fet que Espanya és un país obert a la inversió estrangera i a la lliure circulació de capitals."

El futur de Talgo queda ara en l'aire i la direcció de la companyia ha anunciat que estudia com sortir de la crisi financera i industrial en què estan immersos.

L'única empresa interessada a comprar-la fins ara és la txeca Skoda --que ja no té vincles amb la companyia automobilística del mateix nom--, a qui Talgo ja ha rebutjat dos cops perquè preferien l'oferta hongaresa vetada ara definitivament pel govern espanyol.

Les accions remunten

Talgo necessita ampliar la seva capacitat industrial per tirar endavant les comandes que té en cartera i que van amb retard --Renfe l'ha sancionat per endarreriments en l'entrega de comandes de trens de gran velocitat-- i també té problemes per complir un contracte de venda a Alemanya.

Les accions de Talgo van caure gairebé un 9% aquest dimarts en anunciar-se el veto a l'opa, però han repuntat aquest dimecres gairebé un 2% en obrir-se els mercats, fins als 4 euros per acció.

Talgo es recupera aquest dimecres després de caure gairebé el 9% a la Borsa en saber-se el veto a l'opa

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatUcraïnaRússiaEmpresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut