Les restes trobades sota el mercat del Born.
Les restes trobades sota el mercat del Born.
Barcelona

El centre cultural del Born obrirà les portes l'11 de setembre del 2013, pels 300 anys de la caiguda de la ciutat

El centre cultural obrirà les portes en motiu dels actes commemoratius del 300 aniversari de la caiguda de la ciutat a mans de Felip V.

RedaccióActualitzat
El centre cultural del Born obrirà les portes d'aquí a un any, l'11 de setembre del 2013, i des del primer dia es podran visitar les restes de la Barcelona que va viure el setge del 1714. Aquesta inaguració serà el punt de partida dels actes commemoratius del 300 aniversari de la caiguda de la ciutat a mans de Felip V.

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha explicat que el centre "ha de permetre entendre què és i què vol ser Catalunya". El centre englobarà les runes de la Barcelona del 1700. Tindrà una exposició permanent, que explicarà què va ser el 1714, i una altra de temporal que explicarà el setge a la ciutat. Per visitar el jaciment i les exposicions caldrà pagar entrada, però el centre estarà obert al pas dels ciutadans.

"El Born, la zona zero dels catalans"

El director d'aquest espai, Quim Torra, ha explicat molt gràficament què representa aquest centre: "El Born és la zona zero dels catalans", ha dit, abans de considerar que "això marca de manera profunda tot el centre i l'ha d'impregnar".

El centre ha tingut un cost total de 84 milions d'euros i el seu manteniment anual ascendirà a 1,2 milions.

Com és el nou centre cultural del Born?

L'estructura del mercat del Born, construït al segle XIX, ha permès preservar les restes de la ciutat del 1.700. Quan el jaciment arqueològic del subsòl sigui visitable es podran recórrer els seus carrers, places, cases i botigues amb visites guiades.

A la planta del carrer hi haurà una vintena de plafons informatius per qui vulgui fer una visita lliure. Aquest nou Centre Cultural disposarà de diferents espais. Un serà l'exposició permanent dedicada a explicar com era la ciutat, amb objectes trobats a les excavacions.

També una sala d'exposicions temporals, cafeteria i una sala polivalent on es programaran tot tipus d'actes culturals, com concerts, dansa, conferències o titelles. Han estat molts anys d'obres, de projectes i debats.

Fins a la seva inauguració, l'11 de setembre del 2013, les obres se centraran a acabar el projecte museístic i la urbanització dels carrers del voltant. El mercat es podrà travessar lliurement per facilitar la connexió del barri de la Ribera i la Ciutadella.

El projecte del centre cultural del Born es va tancar fa sis anys, un cop es va descartar el projecte de fer-hi una biblioteca. Les restes arqueològiques de la Barcelona medieval del 1.700 van ser descobertes per casualitat arran d'unes obres.

Anar al contingut