Segons la normativa de la DGT, un casc homologat ha de portar el marcat EN 1078

El casc serà obligatori per anar en patinet elèctric a Barcelona

L'Ajuntament preveu aprovar un canvi en l'ordenança a l'abril per fer obligatori l'ús del casc amb patinets i avançar-se així a la modificació d'un reglament estatal

Redacció / AgènciesActualitzat

Circular en patinet elèctric i sense casc té els dies comptats a Barcelona. L'Ajuntament ha iniciat els tràmits per modificar l'ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles per adaptar-la a normatives estatals. Barcelona s'avança així a la modificació del reglament general de circulació que ha de regular l'ús del casc i que encara no s'ha aprovat.

"Amb la voluntat d'incrementar la seguretat i la convivència entre les persones", diuen des del consistori, volen establir l'obligatorietat del casc de protecció homologat en els vehicles de mobilitat personal (VMP). Segons la normativa de la DGT, un casc homologat ha de portar la marca "EN 1078", que indica que compleix la norma d'homologació europea vigent, concretament la normativa UNE-EN 1078:2012+A1:2012.

També inclouen que l'ús dels patinets elèctrics ha de ser unipersonal i que ni aquests vehicles ni les bicicletes no poden circular per les voreres, a excepció de les zones especialment habilitades. Alhora, detallen els "elements necessaris per visualitzar els VMP", que hauran d'incorporar "un sistema d'il·luminació a la part davantera i posterior i han d'incloure la funció de fre a la llum del darrere, així com un avisador acústic".

La proposta del consistori barceloní també vol donar resposta a un acord del plenari de l'abril del 2021 en què ja es va acordar per unanimitat fer els passos necessaris per fer obligatori l'ús del casc i elements reflectants.

Segons un estudi de l'Hospital del Mar, només un de cada cinc ferits porta casc quan té un accident. Un dels firmants de l'estudi, el doctor Alexandre Coelho, destaca que tot i que creix l'ús del patinet "cal assenyalar els riscos que comporta". Per això remarca que l'ús del casc ha de ser obligatori per prevenir cops al cap amb conseqüències neurològiques, així com la utilització de proteccions als genolls i colzes per prevenir lesions importants a les extremitats". El cervell és l'òrgan més crític a protegir de traumatismes, ja que els danys que s'hi produeixen, siguin físics o psicològics, són generalment irreversibles.

 

Els patinets elèctrics, prohibits al transport públic a partir de l'1 de febrer

A partir del dia 1 de febrer i durant sis mesos no es podrà accedir als vehicles ni a les instal·lacions de transport públic amb patinet o monocicle elèctric. La mesura s'aplicarà com a mínim durant sis mesos al metro, als autobusos, als tramvies, a Rodalies de Renfe i als Ferrocarrils de la Generalitat. L'incompliment d'aquesta normativa comportarà una sanció de 200 euros.

Durant aquests sis mesos es treballarà per habilitar places d'aparcament de patinets a les estacions ferroviàries i intercanviadors de bus. L'AMB també va anunciar l'adaptació dels Bicibox per als patinets elèctrics i es vol impulsar que els aparcaments d'enllaç ofereixin aquest servei.

L'explosió d'un patinet elèctric dins un vagó de FGC, el 17 de novembre, va ser determinant per decidir prohibir-los. Tres persones van resultar ferides i el foc va obligar a aturar la circulació del tren i a evacuar-ne els passatgers.

Arran d'aquest cas, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va instar els operadors del transport públic a prohibir l'accés dels patinets elèctrics durant sis mesos. L'objectiu, diuen, és "assegurar el principi de seguretat preventiva".

Aquest incident va ser el primer d'aquestes característiques al transport públic a Espanya, però l'incendi o l'explosió de bateries de patinets també ha provocat nombrosos incendis en habitatges.

Les bateries d'aquests vehicles es fabriquen amb liti, que són materials altament inflamables. La ubicació de la bateria als baixos dels patinets provoca que siguin més vulnerables als cops i a la humitat. Els Bombers recomanen carregar-los a l'exterior i no manipular-los per guanyar velocitat.

L'Associació d'empreses de Mobilitat, Entorn Sostenible i Smart (Aemes Smart) ha demanat a l'ATM la retirada de la prohibició temporal d'accés dels patinets elèctrics al transport públic. En un comunicat, l'entitat, que reuneix 180 empreses del sector, ha subratllat que aquesta prohibició "afecta moltes persones, dificultant en gran manera el seu desplaçament quotidià", i ha instat l'ATM que valorin altres mesures "molt més eficaces", com permetre l'entrada dels patinets adequadament doblegats i apagats, i prohibir-ne únicament la càrrega.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut