Tres ciclistes en un carril bici de Barcelona (Europa Press)
Tres ciclistes en un carril bici de Barcelona (Europa Press)

Dos de cada tres ciclistes se senten vulnerables circulant per Barcelona

Trobar vehicles aturats o circulant pel carril bici és una de les situacions que generen més sensació als ciclistes, segons el Baròmetre RACC

RedaccióActualitzat

Gairebé dos de cada tres ciclistes, un 62% del total, se sent vulnerable circulant per Barcelona i l'àrea metropolitana. És una de les conclusions del cinquè Baròmetre RACC sobre mobilitat ciclista, elaborat a partir de 800 enquestes a ciclistes i 18.500 observacions a bicicletes i vehicles de mobilitat personal.

Per als ciclistes, una de les situacions que els causa més percepció de risc és trobar vehicles als carrils bici, ja estiguin aturats, estacionats o circulant. Un 93% dels enquestats afirma que ho ha viscut alguna vegada.

Un 61% assegura haver patit avançaments imprudents i a un 67% no li sembla segur compartir carril amb els autobusos als carrers de velocitat 30. A més, un 56% diu que s'ha sentit vulnerable per la manca de respecte de la distància de seguretat per part d'altres vehicles.

Respecte a l'any passat, el nombre de bicicletes i patinets que circulen pels carrils bici observats ha crescut un 15%. De fet, l'únic punt on ha disminuït el volum és la Bicivia, la xarxa d'eixos ciclables metropolitans, a Santa Coloma de Gramenet.

Malgrat que la xarxa ciclista de Barcelona ha sumat 59 quilòmetres en l'últim any, la meitat dels enquestats no coneix part de la xarxa inaugurada el 2022.

Un ciclista creua un pas zebra a la cruïlla entre Diagonal i Passeig de Sant Joan, a Barcelona
Un ciclista creua un pas zebra a la cruïlla entre Diagonal i Passeig de Sant Joan, a Barcelona (Europa Press/David Zorrakino)

Els accidents més freqüents, amb vehicles de mobilitat personal

L'any passat va haver-hi a Barcelona un total de 759 accidents ciclistes, amb 678 víctimes: 668 amb ferides lleus, 10 amb ferides greus i cap mortal. El 83% de les víctimes són ciclistes i el 17%, vianants.

Els accidents de ciclistes amb implicació de tercers van representar el 48% del total. Entre els tercers elements, el que hi està implicat amb més freqüència són vehicles de mobilitat personal, com patinets, segways o rodes.

Segons l'opinió dels ciclistes, els vehicles de mobilitat personal són els que els creen més sensació d'inseguretat: 3 de cada 4, un 77%, se sent insegur amb els patinets.

Igual que en l'estudi anterior, els camions, autobusos i furgonetes també provoquen molta inseguretat, mentre que els que en generen menys són el tramvia i els vianants.
 

Identificació dels carrils amb més trànsit

El perfil del ciclista a Barcelona és el d'una persona jove, ja que el 71% té entre 21 i 40 anys, i fonamentalment són persones que utilitzen la bici per anar a estudiar o treballar. Un 61% es desplaça amb bicicleta pròpia i un 39% utilitza "sharing".

El baròmetre del RACC també es fixa per primer cop en la fluïdesa d'alguns carrils bici en hora punta. En aquest sentit, identifica punts, com el carril muntanya de la Diagonal, en què hi passen 313 bicis per hora i s'hi produeixen molts conflictes.

Davant d'això, el RACC aconsella "ampliar" els carrils saturats i "replantejar" els que van buits

L'estudi assenyala que els ciclistes respecten el límit de velocitat quan circulen per carrers de 30 km/h a Barcelona, però la majoria supera la velocitat màxima permesa de 10 km/h en passejades compartides, plataformes úniques i carril bici calçada.

Un ciclista circulant per Barcelona
Un ciclista circulant per Barcelona (Europa Press)

Un 6,2 de nota

De mitjana, l'experiència d'anar en bicicleta per la ciutat es valora amb una nota d'un 6,2. La seguretat de la xarxa ciclista és valorada amb un 5,4 sobre 10 pels usuaris.

Una de les mancances de què es queixen els ciclistes enquestats és la inseguretat a l'hora d'estacionar la bicicleta al carrer, especialment a la nit. Per això, una de les recomanacions del RACC és crear una xarxa d'estacionaments segurs en superfície i subterranis. I també que les empreses ofereixin incentius per anar a treballar en bicicleta, com ara disposar d'un espai per deixar-la.

Un 34% dels ciclistes enquestats admet que no coneix la normativa de circulació amb bicicleta a Barcelona, una dada que el director del RACC, Josep Mateu, assegura que "preocupa".

La mobilitat arriba gairebé als valors prepandèmia

D'altra banda, l'Autoritat del Transport Metropolità ha publicat un estudi sobre la mobilitat a la demarcació de Barcelona, del qual s'extreuen dues grans conclusions: cada vegada hi ha més gent que es mou a peu o en bicicleta i els nivells de mobilitat en dies feiners ja són pràcticament com els d'abans de la pandèmia.

En els dies feines, ja se superen els 19 milions de desplaçaments, un increment del 13,6% respecte al 2021, i se situen a prop dels valors d'abans de la pandèmia. Segons l'Enquesta de Mobilitat en Dia Laborable, el que més ha augmentat a les comarques de Barcelona són els desplaçaments a peu o en bicicleta que per primera vegada suposen més del 50% del total.

Cua per pujar a un autobús de TMB a Barcelona
Cua per pujar a un autobús de TMB a Barcelona (Europa Press/David Zorrakino)

Entenent com a desplaçament cada vegada que se surt de casa, ja sigui per anar a comprar, treballar, fer gestions o oci, l'any passat van augmentar un 17% els que es fan caminant o anant en bicicleta. La mobilitat en transport públic ha crescut un 22% i els que es fan en vehicle privat, un 5%.

Entre les persones que han modificat els desplaçaments en vehicle privat per l'augment del preu dels combustibles, un 70% han decidit reduir-ne l'ús.

Un equip de TV3 ha parlat amb diversos ciutadans per saber els seus hàbits en els desplaçaments:

 

ARXIVAT A:
MobilitatTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut