Dones i ciència: de despertar vocacions a encoratjar les científiques perquè no abandonin

Hi ha paritat en els primers estadis de la carrera científica, però el percentatge de dones cau en picat a mesura que avança la trajectòria professional

Noemí Prous/Mireia RomActualitzat

Aquest dissabte es commemora el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Un dels aspectes en què cal avançar és que falten dones en algunes professions i, sobretot, en posicions de lideratge.

Per això, diverses iniciatives treballen per fomentar i consolidar vocacions femenines científiques ja des de la infantesa.

Un exemple és el de l'Escola Gabriel Castellà d'Igualada, que acaba d'inaugurar el "LAB 2-6", un laboratori amb diferents reptes i experiències per a alumnes dels dos als sis anys. Es tracta d'un espai de descoberta per fomentar l'interès per la ciència i l'experimentació, no només a primària, sinó també a educació infantil.

Hi ha activitats relacionades amb el moviment, el magnetisme, els transvasaments, l'equilibri, el pes i la documentació, a través d'una selecció bibliogràfica que s'ha dut a terme en col·laboració amb l'Institut de Ciències de l'Espai.

Un espai de coeducació

S'ha observat que els principals rols de gènere i comportaments estereotipats es comencen a veure en infants de 4 i 5 anys i són un reflex de les influències que reben sobre què ha de ser masculí i femení.

Per això, el "LAB 2-6" vol ser també un espai on es treballi aquesta coeducació i que serveixi per trencar aquests esquemes des de ben petits, tal com relata l'Alba, mestra d'educació infantil a l'Escola Gabriel Castellà:

"Sempre ens apareixen referents masculins i de femenins n'apareixen molt pocs i no és que no n'hi hagi, és que no se'n fa ressò. És una manera que les nenes s'hi aproximin des de ben petites."

El "LAB 2-6" s'engega en aquesta escola, però s'obre a tots els centres educatius i famílies d'Igualada, que podran fer ús de les instal·lacions.

 

Programa Magnet

L'Escola Gabriel Castellà forma part del Programa Magnet. És un projecte impulsat conjuntament pel Departament d'Educació, la Fundació Bofill i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB.

Promou l'aliança d'un centre educatiu amb una institució d'excel·lència en un camp de coneixement específic com pot ser la tecnologia, l'art, la comunicació audiovisual o, en aquest cas, la ciència.

 

Aquesta aliança permet a les escoles desenvolupar projectes innovadors seguint el model de les Magnet Schools dels Estats Units, que ja funcionen des dels anys 70.

David Vilalta, formador Magnet, aclareix: "A través de l'experiència i d'interactuar amb els materials, generes llenguatge perquè generes pensament i això facilita els processos posteriors de comunicació dels infants."

El Programa Magnet aplega 36 centres educatius amb gairebé 11.000 alumnes i més d'un miler de docents de 12 municipis de Catalunya.

Donar-se suport per no abandonar la carrera

Moltes de les dones que s'acaben dedicant a la ciència, abandonen en algun punt.

Per revertir-ho, el Barcelona Institute of Science and Technology ha impulsat un programa de mentories que emparella joves investigadores amb dones científiques que tenen una carrera consolidada.

És el cas de Renée Beekman, cap de grup al Centre de Regulació Genòmica, i Margherita Protasoni, investigadora postdoctoral a l'Institut de Recerca Biomèdica.

La Renée ajuda a seguir totes les passes perquè dones com ella puguin arribar a posicions de lideratge.

Un repte difícil, si tenim en compte que les dones que són caps de recerca no arriben a tres de cada deu. Així ho apunta l'informe "L'estat de la ciència a Catalunya", elaborat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Beekman explica:

"Aconseguir visibilitat, demanar beques i desenvolupar una recerca pròpia. Són aspectes que són molt importants per saber com avançar."

L'any passat van participar en el programa 47 parelles, i aquest any s'amplia la convocatòria gràcies a un acord entre el BIST i l'Ajuntament de Barcelona.

Mentre que hi ha paritat en els primers estadis de la carrera científica, el percentatge de dones cau en picat a mesura que avança la trajectòria professional.

La Margherita buscava una referent en el seu camp de treball i valora l'exemple de la Renée: "És una cap de grup jove, amb una família, amb una carrera d'èxit i això evidencia que la conciliació entre la vida familiar i laboral és possible."

 

La mateixa Margherita Protasoni explica: "Cada vegada som més dones en aquestes posicions, i això ajuda a les científiques joves per veure que sí que s'hi pot arribar, i hem de donar-los suport perquè no abandonin aquesta carrera abans d'aconseguir el que volen aconseguir."

Quan es planteja el seu futur, diu que no sap exactament en quin país i en quin àmbit, però té molt clar que vol seguir en un laboratori, fent recerca. 

 

ARXIVAT A:
Educació Ciència
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut