El radiotelescopi CHIME del Canadà ha captat un senyal de ràdio "inusual" en una galàxia molt llunyana (Wikipedia - Z22)

Detecten una estranya radiació d'una galàxia molt llunyana "com el batec d'un cor"

Els astrònoms diuen que dura 1.000 vegades més que les conegudes fins ara i creuen que la va generar una estrella de neutrons fa milers de milions d'anys

Josep Maria Camps ColletActualitzat

El radiotelescopi CHIME del Canadà ha detectat una radiació inusual, un senyal de ràdio emès per un cos celeste situat en una galàxia que és a milers de milions d'anys llum de la Via Làctia.

La peculiaritat és que aquest senyal, d'un tipus anomenat ràfega ràpida de ràdio, FRB en anglès, dura 1.000 vegades més que els coneguts fins ara, de pocs mil·lisegons, i és molt regular.

"Com el batec d'un cor"

Ho ha explicat Daniele Michilli, astrofísic al MIT i investigador principal de la recerca, que va ser el que va detectar aquest senyal, que han anomenat 20191221A, el 21 de desembre del 2019:

"Era inusual, no només era molt llarg, amb una durada d'uns tres segons, sinó que hi havia pics periòdics que eren notablement precisos, i emetia cada fracció de segon, bum, bum, bum, com el batec d'un cor. És la primera vegada que un senyal és així de periòdic."

L'Institut de Tecnologia de Massachusetts, el MIT, ha anunciat la troballa a Twitter i ha destacat que és "una FRB d'origen astrofísic desconegut":

Els FRB de la Via Làctia

Malgrat que l'origen és desconegut, Michilli creu que pot ser d'algun tipus d'estrella de neutrons, que són antigues estrelles gegants col·lapsades, molt denses i que giren ràpidament:

"No hi ha moltes coses a l'univers que emetin senyals estrictament periòdics, els exemples que coneixem de la nostra pròpia galàxia són els púlsars de ràdio i els magnetars, que giren i produeixen una emissió similar a la d'un far."

Michilli ha afegit que el senyal 20191221A, que es va originar fa milers de milions d'anys, és un milió de vegades més potent que els detectats en estrelles de neutrons de la Via Làctia.

Mesurar l'expansió de l'univers

La recerca, que ha publicat aquest dimecres la revista Nature, apunta que aquest tipus de senyals es podrien fer servir com a rellotges astrofísics, per mesurar la velocitat d'expansió de l'univers.

Les RFB es van descobrir el 2007 i des de llavors se n'han detectat centenars procedents de molts punts de l'univers, però cap com la que ara han descobert i analitzat.

El CHIME és un radiotelescopi interferomètric construït el 2018 a Kalenden, a l'oest del Canadà, i està dissenyat per detectar les ones de ràdio emeses per l'hidrogen en les etapes més antigues de l'univers.

Des de llavors ha captat moltes FRB amb diferents propietats en molts punts de l'univers i s'espera que aquest i els radiotelescopis que es construeixin en el futur en rebin moltes més que permetin ampliar el coneixement sobre aquest tipus de radiació.