Un 58% de nens i adolescents entre 6 i 15 anys fan una extraescolar esportiva (Unsplash)

Desigualtats en les extraescolars: el preu és el principal motiu, però no l'únic

Un nou informe detalla que no poder accedir a aquestes activitats equival a la pèrdua d'un curs acadèmic

RedaccióActualitzat

L'octubre és el mes d'inici de les activitats extraescolars arreu de Catalunya. Mentre que algunes famílies s'han afanyat a inscriure els seus fills a activitats esportives, artístiques, d'idiomes, de lleure o tecnològiques, d'altres ni s'ho poden plantejar.

Un nou informe publicat per l'Aliança Educació 360 confirma les greus desigualtats en la participació dels alumnes catalans en aquestes activitats, que l'entitat considera que "tenen una funció important en l'etapa formativa tant per necessitats de conciliació com pels beneficis educatius que tenen".

El document afirma que la participació extraescolar "està lluny de ser un dret garantit per a tots els infants i adolescents", i explica que 140.000 d'entre 6 i 15 anys en quedaran exclosos aquest curs.


Una gran bretxa socioeconòmica

Si ens fixem en les dades, que es van recopilar el curs 2021-2022, les extraescolars estan molt esteses entre els 6 i els 15 anys, amb una participació mitjana del 83%. Però aquesta xifra, segons l'ens, amaga "una enorme desigualtat entre nivells socioeconòmics, amb una bretxa de 26 punts percentuals":

"Mentre que el 92% dels infants i adolescents de nivell socioeconòmic familiar alt participen en activitats extraescolars, en els nens de nivell baix només s'arriba al 66% ".

L'estudi considera que reduir aquesta distància amb ajuts econòmics, acompanyament personalitzat i ampliació dels programes extraescolars "ha de ser una de les prioritats de la política educativa del país".

Per això l'Aliança Educació 360 reclama polítiques més contundents i estables per combatre el que defineix com "una de les principals febleses de l'educació a Catalunya".

190 hores anuals d'aprenentatge no garantides: com perdre tot un curs

L'estudi detalla que els infants i adolescents dediquen cinc hores setmanals a les activitats extraescolars durant el curs. Això es tradueix en 190 hores anuals d'aprenentatge que no estan garantides. Una mancança que equival a perdre un curs acadèmic, segons ha explicat a "El matí de Catalunya Ràdio Enric Aragonès, director de l'Aliança Educació 360: 

"190 hores l'any, si ho sumen per tots els anys d'escolarització obligatòria són 1.900 hores menys d'aprenentatge que té un infant que no participar en aquestes activitats. És un curs escolar." 

El preu és el principal motiu de no participació en les activitats extraescolars en un 77% dels casos entre les famílies amb un nivell socioeconòmic baix.

En aquest sentit, l'entitat calcula que les extraescolars impliquen un cost mitjà de 560 euros anuals per fill, a les quals cal afegir les d'estiu, que queden fora d'aquest estudi.


Un reproductor de les desigualtats

Però les barreres no són només econòmiques, sinó també culturals, geogràfiques i burocràtiques.

De fet, el document explicita que "com més baix és el nivell socioeconòmic de les famílies, de menys intensitat, continuïtat i varietat" és la pràctica extraescolar dels infants i adolescents.

D'altra banda, segons l'entitat, aquesta mena d'activitats "són un àmbit reproductor de les desigualtats, les exclusions i les segregacions educatives i socials existents".

Un estudi de l'Aliança Educació 360 confirma greus desigualtats en l'accés a les extraescolars (Unsplash)


L'esport, l'extraescolar més estesa

La bretxa extraescolar s'observa en tots els àmbits d'activitat, especialment en l'esportiu, els idiomes i l'artístic.

Les dades diuen que l'activitat esportiva és l'extraescolar més practicada, amb un 58% de participació, molt per sobre de la resta i amb una dedicació mitjana de 3,8 hores. La meitat en fan de manera federada.

La resta d'activitats tenen menys participació: el 33% fan idiomes, el 25% fan activitats artístiques, el 15% fan reforç educatiu, el 7% fan activitats de lleure a esplais i caus, i el 5% fan activitats tecnològiques.

El biaix de gènere decanta la participació en activitats esportives cap als nois (68% nois, 47% noies) i en les artístiques cap a les noies (33% noies, 16% nois).

L'entitat també demana reequilibrar les oportunitats educatives en les poblacions que tenen menys oferta d'extraescolars.

 

ARXIVAT A:
Educació PobresaMenorsInfància
Anar al contingut