Un grup de tres investigadors s'asseuen al costat del fèmur del titanosaure
La mida de l'os va sorprendre els científics (Reuters)

Descoberta una nova espècie de dinosaure a partir d'un fèmur gegantí trobat al Brasil

La nova espècie de titanosaure s'ha trobat mentre es feien unes obres ferroviàries i es calcula que va viure fa 145 milions d'anys

Una nova espècie de dinosaure ha aparegut al Brasil. Un equip de paleontòlegs estan reconstruint diversos esquelets de titanosaure, entre els quals hi ha aquesta nova tipologia, que es calcula que va habitar la zona durant el període del Cretaci, fa 145 milions d'anys. Els cientítics creuen que les restes proporcionaran moltes pistes sobre la nova espècie i sobre els grans saures en general.

Una sorpresa majúscula

Les tasques van començar al juny, quan estaven construint una via fèrria a Maranhao, al nord-est del Brasil, i van trobar un fòssil en un dels marges del terreny. El paleontòleg Elver Mayers i el seu equip, de la Universitat Federal de Santa Maria, ha explicat que al principi van creure que es tractava d'una petita troballa sense gaire importància, però va acabar sent el fèmur d'un titanosaure.

"El fèmur és l'os més gran que hem trobat; vam fer l'excavació gradualment i ens vam anar sorprenent de la mida que tenia, va ser una experiència increïble."

Un detall del fèmur gegantí de la nova espècie del titanosaure
L'os del fèmur de titanosaure (Reuters)

La mida d'aquest os gegantí, de fet, supera l'alçada d'una persona de mida mitjana. Segons Elvin Mayers, les troballes recents poden proporcionar nova informació de vital importància sobre la vida de tots els dinosaures que un dia van poblar el Brasil.

"Ja teníem informació d'altres grups però cada animal nou que es descobreix significa que s'obren noves portes."

Una de les científiques, estirada per mostrar la mida gegantina del fèmur del titanosaure
Una de les científiques, mostrant la mida gegantina de l'os desenterrat (Reuters)

Què en sabem, del titanosaure?

Els titanosaures (Titanosaurus, del grec "rèptil titànic") són un gènere de dinosaures sauròpodes i ovípars. Es creu que mesuraven entre 9 i 12 metres i pesaven a l'entorn de 13 tones. Eren quadrúpedes de coll llarg i dents en forma de llapis i probablement tenien plaques distribuïdes per la zona dorsal.

El proper pas és investigar més a fons el potencial d'aquesta àrea del Brasil on s'està excavant, fins ara desconeguda, i descobrir tot el que es pugui esbrinar sobre la biologia d'aquests animals.

"Volem saber més coses sobre el seu metabolisme, o per exemple com podia suportar un cos tan gran".

Els científics confien poder trobar més evidències que ajudin a conèixer la nova espècie de dinosaure (Reuters)

Ara, es creu que tota la zona adjacent podria ser una tomba amb diversos exemplars de dinosaure i s'hi està excavant amb molta cura i fent anàlisi posterior al laboratori.

CiènciaArqueologiaBrasil