Creix l'ús de les xarxes com a eina de difusió del sector primari
Creix l'ús de les xarxes com a eina de difusió del sector primari

Del tractor a la xarxa: pagesos i ramaders, nous influencers per visibilitzar el món rural

Diversos professionals del sector primari aposten per dur les seves realitats i reivindicacions a les xarxes socials per trencar tòpics

Enllaç a altres textos de l'autor

Júlia Albacar

Periodista de Catalunya Ràdio a la demarcació de Lleida.

Actualitzat

Fa poc més de tres mesos, milers d'agricultors amb els seus tractors van prendre les principals carreteres catalanes i els carrers de Barcelona per llançar un crit d'alerta sobre les condicions de treball al món rural.

Molts asseguren que ho van fer mobilitzats per les xarxes socials, sobretot X --l'antic Twitter--, que han tingut un paper fonamental tant a l'hora de coordinar-los --sobretot a través de la plataforma Revolta Pagesa-- com de projectar les seves reivindicacions més enllà del sector.

Més enllà d'aquestes marxes i concentracions, a les xarxes cada cop trobem més perfils de persones que treballen al sector primari i que decideixen compartir el dia a dia de la feina al camp.

Són pagesos, ramaders o altres professionals vinculats a aquest àmbit que s'han convertit en influencers rurals. Hem parlat amb alguns d'ells.


Fer-se veure per fer-se sentir

Acumulen milers de visites i seguidors als seus perfils, on publiquen imatges dalt dels tractors o cuidant els animals. Ho fan, diuen, per trencar tòpics i mites associats a les feines agrícoles.

Els arbres fruiters florits dominen els comptes de Josep Castells, conegut a les xarxes com Lo Tractor Rosa, on també aprofita per dir la seva sobre les polítiques o mesures econòmiques que més el poden afectar.

Com altres companys, confia en aquests canals per fer una divulgació que considera necessària sobre un món, segons ell, sovint ignorat o mal entès.

"Si els pagesos no expliquem la nostra feina, no ho farà ningú. Hi ha molts tòpics, molta desinformació, moltes idees desenfocades. La revolta pagesa s'ha fet per una sèrie d'inquietuds i problemes, però la gent no els coneixia."

Però també hi ha lloc per a l'autocrítica, com la de Jordi Terés, que gestiona els seus comptes sota la marca Pla Oví.

Admet que la comunicació no ha estat el fort del sector primari i per això ha decidit potenciar aquesta via, on difon el seu projecte ramader i on, a més de compartir imatges de les seves ovelles i corders, aprofita per fer negoci.

"La nostra feina sol ser bastant invisible i hi ha moltes coses que s'han tret de context. No hem sabut mai transmetre el que realment passa i una manera d'intentar-ho és fer públic com és el dia a dia del que fas."

A banda de pagesos i ramaders, a les xarxes també hi ha lloc per a altres professions vinculades a aquests sectors. Gemma Ticó, veterinària i especialista en sector porcí, s'identifica amb l'etiqueta #porcinfluencer.

Als seus comptes ofereix formació per a professionals, però també conceptes bàsics per als usuaris més allunyats del tema.

"Intentem contrastar aquesta informació i rebatre les mitges veritats o mentides que s'expliquen sobre el sector. I també el desconeixement: en molts casos, no és que la gent cregui A o B, sinó que la gent, directament, no en sap."

Visió de futur

Tots ells subratllen que compaginar la feina del camp amb la gestió de les seves xarxes socials no és senzill. El Jordi explica que troba moments per actualitzar els seus comptes mentre pastura

"Tenim estones en què el ramat està menjant tranquil·lament i els aprofitem: busques una imatge, tens una ocurrència, has llegit una notícia i vols dir la teva opinió..."

I, de vegades, també els serveix per captar nou talent, com destaca la Gemma.

"Obrir aquesta finestra a la gent jove, sobretot a Instagram i TikTok, és una manera de mostrar-los que, lluny de la imatge típica, actualment el sector primari està molt tecnificat, hi ha molta innovació, i això els atrau molt."

Tot i que els falten hores, creuen que el futur dels seus projectes passa per combinar la feina a les granges o els camps amb aquest vessant més comunicatiu.

I és que, segons destaca el Josep, "la gent urbana està bastant desinformada, però té ganes de saber-ne més i, si els ho expliques, ajuda."

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials InstagramAgriculturaRamaderiaTikTok
Anar al contingut