Un "haul" consisteix a obrir tot de paquets que comprats per internet (Redsteve)

Del "haul" a l'"unboxing": tendències de consumisme extrem a la recerca de "likes"

Què és fer un "haul" o un "unboxing" i què hi ha darrere de "TikTok made me buy it", els "trends" de TikTok que produeixen gran quantitat de residus

Actualitzat

Les tendències a les xarxes socials que els creadors de contingut tenen a l'abast per compartir experiències sempre acaben amb tot d'embalum i deixalles. Les més conegudes són els "haul", l'"unboxing" o "TikTok made me buy it": en què consisteixen?

Una de les tendències que més ha crescut, sobretot amb l'auge de TikTok, ha estat la del "haul". Un "haul" consisteix a mostrar tot de productes que s'han comprat o bé per internet, o bé físicament en una botiga, davant dels seguidors.

L'usuari mostra davant la càmera tot de paquets embolicats o bosses de botigues i es dedica a ensenyar als seus espectadors tots i cadascun dels productes, mentre els va desembolicant o extraient de la bossa que els conté.

@kamalaprio Eh gran compra😍 #català #haulshein #peratu ♬ sonido original - kamalaprio


Per què ens enganxa tant? La directora del Màster de Social Media de la UOC, Sílvia Martínez, afirma que "l'element de sorpresa d'obrir un paquet ens agrada. Si a més hi ha la incògnita de si trobarem una cosa bona o una decepció, encara enganxa més".

En aquest sentit, si el producte descobert "funciona, ens quedem amb la part positiva d'aquesta experiència i la comparteixes". "I si no, també pot ser una bona excusa per crear contingut", afegeix l'experta.

@juliacomeche Shein Haul 🩷 #cleangirl #catala #subespañol #megahaul #aprende #aprendecatalan #tiktokcat #parati ♬ That Couch Potato Again - Prod. By Rose


Aquesta pràctica ha crescut a l'empara de les grans cadenes de comerç electrònic, el fast fashion i l'ultra fast fashion, com Amazon, Zara i Shein, entre d'altres.

Obrir paquets, ostentació, novetat i consumisme són els ingredients d'aquest còctel que deixa tot de plàstics i residus de rebuig i que, a més, acumula més d'11.000 milions de vídeos i milers de milions de reproduccions a TikTok.

Martínez explica que, "des del punt de vista de la plataforma a través de la qual ens arriben aquests vídeos, TikTok majoritàriament avui dia, ens predisposa a llegir-ho com a desconnexió i entreteniment".

"Anem amb una predisposició favorable, fins i tot en la relació amb les marques. Sembla que el discurs és amable, poc intrusiu, però en realitat aquests vídeos promouen un comportament hiperconsumista."

També hi ha qui s'ho pren amb humor i fa "hauls" de la compra de la setmana, parodiant aquesta tendència i portant-la al terreny més casolà.

@albertogadel podeu saber que vaig al mercadona pq aquest vídeo (sense voler) està fet 75% en castellà, ho sento😭 quin és el vostre super de confiança?? 😋😋 #catalunya #estiktokat ♬ original sound - alberto


El ritual d'obrir una capsa

Una altra tendència que fa més anys que volta és l'"unboxing", que literalment significa desencaixar, o treure d'una capsa o una caixa. Aquesta pràctica que els influenciadors perpetren davant les càmeres se centra més en l'experiència d'extreure el contingut que no pas en el producte en si.

És a dir, qui fa un "unboxing" es recrea a desempaquetar minuciosament i a descriure amb delit tots i cadascun dels passos que fa durant l'experiència d'obrir un paquet.

Els creadors d'aquest tipus de contingut es fixen en tots els detalls, com ara la bossa en què es transporta el paquet, la capsa que el conté, el plàstic que l'envolta, els llaços que el lliguen, etc. El ritual de despullar un producte, per descomptat, produeix tot un embalum de residus.

@laia.argelaguet Aquí fent unboxings 💓🧚🦋 #catala #pertu #unboxing ♬ original sound - Laia Argelaguet 🌻


La professora de la UOC puntualitza que "en aquesta mena de vídeos el més important acaba sent l'experiència i no pas el producte en si i, sobretot, compartir-ho".

"Aquestes tendències ens fan creure que hem d'adquirir coses noves i estrenar-les i compartir-ho", afegeix.

En tots dos casos, els productes o col·leccions poden ser sobre qualsevol temàtica: bellesa, llar, moda, etc. I els influenciadors comparteixen la seva experiència provant aquests productes, si bé moltes vegades es tracta d'estratègies de màrqueting molt ben pensades o de campanyes pagades. I és que barrejant-hi les novetats i les tendències, els influenciadors acaben dictant què es durà la següent temporada.

@alexlopezalc ig alexlopezalc #unboxing #haul #nike català #estiktokat #tiktokcat #pertu #barcelona #catalunya #bcn #contingutencatala #parati #fyp #aesthetic #mantincelcatalà ♬ original sound - àlex lópez


Consumir per compartir

La conseqüència de les dues tendències anteriors és clara: consumisme i residus. I quan les xarxes empenyen per col·locar productes, alguns usuaris els compren. Així va néixer la tendència "TikTok made me buy it" (TikTok va fer que m'ho comprés).

Ho explica la directora del Màster de Social Media de la UOC: "El següent pas és fer un vídeo per comprovar si un dels productes que hem vist en un altre vídeo funciona o no, i així acabem contribuint a la roda consumista."

@gadgetrat Ngl, wifi NFT chips are a game changer🚰#tiktokmademebuyit ♬ Love You So - The King Khan & BBQ Show


En aquest "trend", amb més de 800 milions de visualitzacions, els usuaris comparteixen la seva experiència de provar els productes i aparells que compren després de veure altres persones fer servir aquests articles. Les ressenyes que els creadors de contingut fan en aquesta tendència moltes vegades són de ginys, precisament, que venen plataformes de comerç electrònic com Alibaba o Temu.

@tryfum Tiktok made me buy it! This Füm pen is epic. #thegoodhabit #foryou #fyp #fum ♬ Cola (Sped Up Version) - sped up nightcore


La gràcia d'aquesta tendència moltes vegades és destapar mentides o fracassos que s'amaguen darrere de productes que s'han fet virals a les xarxes: "Moltes vegades no importa si el producte és bo o dolent, sinó que el que importa és que se'n parli", conclou Martínez.

Però la despesa ja està feta i els residus, generats, i tot per unes quantes visualitzacions.

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials TikTok
Anar al contingut